söndag 25 januari 2009

Opinionsmätningar och tennis

Så var jag då hemma igen efter gårdagens utflykt till näringslivsmässan i Ulricehamn. En trevlig mässa med mycket folk. Även om jag kanske inte värvade så många som vill ha Coompanions hjälp och stöd att starta kooperativ så var den ändå givande.

Efter mässan raka spåret till Lidköping och tennisårsmöte och därtill hörande avslutningsfest för Västergötlands Tennisförbund (som numera ingår i Tennis i väst, ett större distrikt). Jag kom till och med hem med en bronsmedalj för lång och trogen tjänst för tennisens väl och ve. Det var väl gamla meriter tillsammans med det senaste årets slit som ordförande som låg till grund för detta.

Att komma hem mitt på dagen är lite bakvänt. Jag missade morgontidningarna till frukosten. Och när jag dessutom inte varit ute på nätet på ett helt dygn känns det jättekonstigt. Frågan är om jag blivit beroende på något sätt. Nåväl jag får väl finna mig i att jag missat en del och världen går nog inte under för det.

Opinionsmätningarna kan jag både ha och mista. I den senaste SIFO som gäller rikspolitiken knappar dock alliansen in på oppositionens försprång och folkpartiet är återigen tredje största parti men fortfarande alldeles för litet, åtminstone ur mitt perspektiv. (SvD) Men som jag brukar skriva, med risk för att bli tjatig. Det är på valdagen resultatet räknas.

Det som är mer intressant just nu är hur det kommer att gå i Europaparlamentsvalet. Det finns också idag en opinionsmätning om hur väljarna skulle rösta till Europaparlamentet presenterad i SvD . Där ligger folkpartiet relativt något bättre till. Folkpartiet är för EU och visar det också. (Även om det självklart finns saker som man vill ändra på). Som också står i artikeln är det säkert en orsak till de något mer positiva siffrorna jämfört med opinionsmätningen gällande rikspolitiken. I en annan artikel i SvD påpekas att partierna går i otakt med väljarna. Allt fler medborgare är positiva till EU medan de två största partierna i Sverige tonar ned det positiva med EU. Finns mer i min blogg här från början på veckan om varför vi ska vara med i EU och om folkpartiets politik.

Nu får jag ladda inför två timmars tennis och en ny intensiv vecka med lite av varje.

Inga kommentarer: