tisdag 13 januari 2009

Ett finger kan betyda mycket

Jag upphör aldrig att förvånas över vad man forska om. Forskning som presenteras i vetenskapliga tidsskrifter.

De senaste stora rönen inom forskningens område är att den som har längre ringfinger än pekfinger lyckas bättre med aktiehandel. Det är forskare i England som med 50 aktiehandlare som underlag konstaterat att sambandet mellan längden på ringfingret och pekfingret har betydelse för framgång i aktieaffärer. (DN)

När jag tittar på mina egna fingrar så kan jag konstatera att jag nog ska satsa på aktiehandel. Om jag ska gå efter högra handens fingrar. Vänstra handens fingrar är lite mer tveksamma, men om jag sträcker dem ordentligt så är nog ringfingret även där något längre. Jag tror dock att jag avstår med tanke på den osäkra aktiemarknaden just nu.

Fast säger forskningen att långa ringfingrar borgar för framgång så är det väl så. Eller…?

För övrigt är jag trött efter ett långt tennismöte igår kväll och ett alldeles för tidigt uppvaknande. Dessutom har jag hunnit med ett frukostmöte i Brämhulta Företagarförening. Föreläsaren var sjuk men det blev en rundvandring i stället på Unigraph, företaget som idag var värd för mötet. Företaget tillverkar stämplar mm. Dessutom fick vi oss en kort lektion om att tänka innovativt. Hur viktigt det är att släppa sitt fyrkantiga tänkande och gå utanför ramen. Så sant som det är sagt.

Men ofta måste man nog koppla ihop gamla beprövade rutiner och logik med innovativt tänkande. Att skapa databaser, som jag håller på med just nu, är ett sådant område där regler och funktioner i programmet kopplas ihop med fantasi och skapande.

Dags att ta itu med rödgröngula staplarna igen. Få se om fingrarna för framgång med sig i skapandet. För det kan väl inte bara vara i aktieaffärer som fingrarnas längd avgör om man lyckas eller inte.

 

Inga kommentarer: