söndag 18 januari 2009

Händer en blåsig söndag

Så var det då söndag igen. Vädret ute inbjuder inte till någon längre söndagspromenad. Blåsigt och kallt. Så jag håller mig nog inomhus. Gårdagens städning ska fullföljas. Ikväll blir det tennis. Dessemellan kan jag nog hålla mig sysselsatt framför datorn. Bland annat ska mycket fixas nu inför alla årsmöten. Plus fortsättning på mina rödgröngula staplar i Access.

Men först en botanisering bland dagens nyheter.

Som vanligt den senaste tiden så är kriget i Gaza förstanyhet. (DN, SvD)Trots eldupphör i Gaza så fortsätter skjutandet. Hamas fortsatte att skjuta raketer in över Israels område. Och Israel besvarar och håller sig kvar på Gaza. Det känns som om en fred är långt borta. Så länge man misstror varandra så släpper ingen taget och något konstruktivt fredsarbete kan inte påbörjas. Men för framförallt barnens skull hoppas jag att det blir fart på fredsarbetet så att det kan bli en tvåstatslösning där Palestina och Israel kan leva i fred med varandra.

En annan favorit i repris är det andra Gaz-kriget. Det mellan Ryssland och Ukraina. Det går snart inte att hänga med i svängarna. Är de överens eller är de det inte? Just nu verkar det som om det är en lösning på gång. (DN, SvD)

Niklas Ekdal har en bra artikel på DN:s ledarsida. Att det är viktigt hur offentliga personer väljer sina ord. Även om en svordom eller annat "överord" kan kännas bra att ta till ibland så är det inte acceptabelt att, i egenskap av politiker och som representant för ett parti, svära offentligt. Visst är politiker vanliga människor och som privatperson hemma eller med vänner är det väl ok att ta till ett och annat "attans" eller "skit också". Men inte offentligt. Och som minister företräder man dessutom inte bara sitt eget parti utan som i det aktuella fallet hela regeringen. "Grodor" kan hoppa ur munnen ibland i "stridens hetta" men de ska inte upprepas.

Jag själv har en debattartikel i dagens Boråstidning som handlar om ett förslag som folkpartiet liberalernas s skolgrupp presenterat i en rapport. Idag lägger rektorer och lärare mycket tid på administrativa sysslor i stället för att ägna sig åt pedagogiskt arbete. Det är något som folkpartiet vill ändra på. Artikeln finns här.

Nu är det nog dags att sätta igång städeriet.


 

 

Inga kommentarer: