söndag 14 december 2008

Söndagsblandning

En söndag som inte blev som jag tänkt är snart till ända. Jag fastnade framför datorn med Excel hela dagen, i stället för att städa eller något annat. Men eftersom jag ska ha kurs i morgon kändes det bästa att kolla igenom alla övningsuppgifter. Inte skulle jag ha spelat tennis heller men det blev det i alla fall. Eller vad det nu var jag höll på med. Mot slutet blev det i alla fall riktigt hyfsat.

Ingen uppfriskande promenad alltså. Men den vita snön som kom häromdagen är helt borta så nu är det gråtrist igen.

Idag kom det en opinionsmätning som i alla fall ger någon ljusglimt. (SvD, DN)Även om den inte får mig att hoppa i taket. Gapet mellan oppositionen och alliansen har minskat något men även om folkpartiet gått framåt någon tiondels procent så det inte tillräckligt. Jag tycker att det är bekymmersamt när ett parti är så betydligt mycket större än de andra i en koalition. Att sd också attraherar så många är också bekymmersamt. Här har övriga partier ett stort arbete att bevisa att sd har fel. Jag tror det är viktigt att ta debatten. Men som jag alltid brukar skriva. Det är i september 2010 som resultatet räknas.

Ett annat ständigt återkommande problem är de nya drogerna som dyker upp som svampar ur jorden. En del är nog förresten gjorda på svampar.
Nu är ytterligare en drog på väg att klassas som hälsofarlig, så att polisen åtminstone ska kunna beslagta eländet. (SvD) Under mina riksdagsår jobbade jag med motion och interpellation för att rengöringsmedlen butandiol och gbl skulle klassas som droger. Det resulterade i alla fall i att de blev klassade som hälsofarliga. Medlen omvandlas i kroppen till GHB, vilket är ett narkotikaklassat ämne. Det är märkligt att man inte kan se till effekten i stället för själva medlet. Hoppas i alla fall att den utredning som pågår ska göra det möjligt att agera snabbare. Just nu svävar en ung kvinna mellan liv och död efter att ha intagit mefedron, ämnet som ska klassas som hälsofarligt på måndag.
Måtte det ske något snart så att inte fler ungas liv går till spillo. Men just nu är det tydligen rea på nätet inför förbudet. (SvD) Fast det som också behövs är information och mer kunskap kring vad som händer om man prövar olika droger.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt i att det framför allt behövs mer information till unga.
Och då ska det vara korrekt vetenskaplig information som inte är färgad av svenska statspropagandan som är gällande i knarkfrågan.

Tänk hur mycket mer tillit till farbror staten många skulle ha om de inte blivit itutade hur farligt det är med droger i skolan. Unga struntar i hur farligt det är. De som vill testa knark gör det ändå, hur farligt än skolböckerna säger att det är.
Lär ungarna hur man undviker riskerna med droganvändning istället för att försöka lura i dom att man kan få en livslång psykos om testar hasch.

ANTI-ISLAMIST sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Anne-Marie, sd har inte fel. Det är ditt och alla andra nuvarande riksdagspartier som har fel. När ska du förstå detta, Anne-Marie? Hur många kommentarer har du inte fått om detta? Det måste vara tusentals. Jag kommer att fortsätta kommentera på din blogg så länge du smutskastar och ljuger om sd. Sd:s verklighetsbeskrivning är korrekt! Förstå det. Personer som Åke Ortmark och en kommunalchef i Landskrona har bekräftat det. Vi såg även valstugereportaget 2002. Vi vet att ni innerst vet att vi har rätt. Varför inte ta hela steget ut? Du är inte riksdagsledamot länge. De kan inte nå dig på samma sätt. Sedan har vi även val till Europaparlamentet i juni 2009 och kyrkoval samma år i september.

Anonym sa...

Hoppsan Anne-Marie, du har hamnat i Grönköping. Sedan hoppas jag att alliansen håller hela vägen ut så vi slipper de gröna talibanerna som inte använder hjärnan till att tänka med,vänsterpartiet som står till höger om sossarna för att inte tala om fru Sahlin. Dessutom borde du inte i alla väder försvara alla de som vill in i Sverige och få div bidrag. Du ger bara de obildbara vatten på sin kvarn. Å andra sidan är summan mellan 50 och 100 miljarder inga småpengar för så mycket kostar dessa personer totalt. Och till slut har jag inte sett en enda stavelse från dig om dessa finans-terrorister, nu senast han/de som blåst banker, personer och div skojare på 400 miljarder kronor, men säg inte att du beundrar/stödjer finans-terroristerna? Till allra sist en gammal fråga. Vilken av alla dessa avregleringar o privatiseringar har gjort det bättre och billigare för människorna. Elmarknaden? SJ? Apoteken? Och så vidare. Hälsningar från Claes i Borås.

Anonym sa...

Citat:
"Att sd också attraherar så många är också bekymmersamt. Här har övriga partier ett stort arbete att bevisa att sd har fel.!"

Citat från riksdagens hemsida om arbetskraftinvandring:
"Ett problem som blivit allt vanligare och som kan riskera att förlängahandläggningstiderna är frånvaron av identitetshandlingar. Under år 1999 saknade 65 procent av de asylsökande, exklusive omedelbart avvisade, pass eller andra identitetshandlingar.

Under år 2007 var andelen 94 procent."

94% !!! ???
Av 100 möjliga !!! Mer % finns nämligen inte !

Kan man resa ut ur ett land utan pass eller andra id-handlingar ?
OK, ett "Schengen-land" ! Men det är väl knappast därifrån de passlösa kommer ifrån ?

Anne-Marie, det är "snällmänniskor" som du som "tvingar" folk till sd.

Jag väljer inte sd ! Men i denna punkten är de de enda som inte följer PK-mainstreamen som lämmingar ner i avgrunden.
Jag kritiserar inte heller "flyktingarna". De har min fulla sympati ! Jag skulle förmodligen göra likadant ?

Jag kritiserar alla snällmänniskor som menar att "Sverige kan gott ta emot 6,3 miljarder flyktingar ! För Sverige är ett rikt land !"

Det sista sägs med darrande stämma.
Fast varför tar man då ifrån åldringar "ett halvt frukostägg" på pensionärshemmet ?

Vänligen
Tjalle