måndag 22 december 2008

Lite julstämning

Julen närmar sig med stormsteg och inte en enda julklapp är köpt. Men jag har ju två dagar på mig. Färdigstädat är det dock och julgranen är inhandlad. Liksom skinka och köttfärs till köttbullarna.

En stor del av gårdagen fick ägnas åt att reda ut "felskrivningen" i BT där frågan ställdes om min tennisklubb, Sandareds TK, där jag är ordförande, skulle lägga ner tennisverksamheten. Frågan gällde elitsatsning eller ej. Ett litet klargörande återfanns dock i dagens tidning. Tack BT. Men dagen blev hur som helst inte som jag tänkt mig.

I gårdagens BT fanns också ett reportage om integrationsgruppen i Borås. Artiklarna finns att läsa här för den som är intresserad. Fast jag gillar inte att artiklarna illustreras med en bild från bråken i Rosengård i Malmö den senaste tiden. Visst är dessa bråk ett tecken på saknaden av en fungerande integrationspolitik men bråken verkar också ha underblåsts av "professionella" bråkstakar, typ AFA.

Visst är det en utmaning att jobba med integrationsfrågor idag men ingen omöjlighet. Idealet är förstås att det inte skulle behövas någon integrationspolitik. Att alla människor ändå blir delaktiga i samhället oavsett vem man är och varifrån man kommer. Men man kommer aldrig ifrån att det behövs stöd i början. För att människor kommer att vandra över gränserna av olika skäl det kommer vi aldrig att komma ifrån. Och mångfald berikar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Anne-Marie

Vill endast önska dig, barn och barnbarn en lugn och fridefull God Jul innan jag åker upp till snön och Dalarna där äldste sonen numera bor.

Hälsningar från Claes i Borås