torsdag 18 december 2008

Årets sista kommunfullmäktige

Så var då årets sista kommunfullmäktige till ända. Mötet blev tämligen långt. Det handlade både om stadsplaner och strandskydd. I och för sig förslag som det fanns enighet kring. Däremot konkurrensregler fanns det delade meningar kring. De ny reglerna är enklare och innebär att eventuella tankar om att konkurrensutsätta olika kommunala verksamheter inte behöver lyftas i samband med budgeten varje år. Hanteringen blir på så sätt mer flexibel och allt behöver inte vara utrett in i minsta detalj när det presenteras för fullmäktige. Sedan tycker inte jag att man ska lägga ut verksamheter på entreprenad bara för utläggandets egen skull. Det ska vara motiverat av någon anledning. En anledning är ju att utvärdera den egna verksamheten, hur den funkar. Och kan man få bättre kvalité för samma pris så varför inte. Jag kan ha en viss förståelse för motståndet mot entreprenader men när det kommer till att den enskilda människan ska kunna själva välja vem som ska sköta om en när man blir gammal så har jag ingen förståelse alls. Det måste väl vara fantastiskt att man även när man är gammal ska kunna ha valfrihet.

För övrigt känns det skönt att det snart är jul. Jag behöver verkligen en andningspaus. Nu allra först är det sängdags.

Förresten kom jag på 47:e plats på fp:s provval till Europa-parlamentet. Kanske det räcker till en plats på listan.

Inga kommentarer: