onsdag 10 december 2008

Liten sammanfattning

I kväll var det bara tredje julbordet för i år. Onekligen blir det så att är man med på många ställen så blir det också många julbord. När man nu inte kommer på Nobelmiddagen så får man väl hålla till godo med skinkan och Jansson i stället.

Jag har varit extremt dålig på att skriva på bloggen. Trots att jag egentligen haft mycket att skriva om.

Till exempel förra torsdagen när integrationsgruppen hade ett heldagsmöte för att skaffa oss kunskap om olika verksamheter och hur människor har bemötts när de kommit till Sverige. Vi fick kunskap om landet Somalia och somalier, invandrarakademin som ska se till att invandrare som har akademisk utbildning snabbare ska komma ut i arbete och hur läkarutbildade som kommer från länder utanför Europa måste plugga mycket mer språk än läkare som kommer från EU-länder. Men också att de förstnämnda blir hindrade i sin utbildning genom att någon myndighet tycker att de går för fort fram. Korkat när vi behöver läkare.

Jag har inte heller skrivit om när jag var tomte på Hässle torg och delade ut pepparkakor. Jag är ju ambassadör på Hässleholmen. Tänk att en liten pepparkaka kan glädja så mycket. Jag kände verkligen att det uppskattades.

Sedan gick det ju åt skogen i seminfinalen i elitserien i tennis. Men det hann ändå bli några roliga matcher i tennishallen.

Idag har folkpartiets egen skolutvecklingsgrupp kommit med ett förslag att det är viktigt att minska administrationen inom skolvärlden. Idag läggs mycket lärar- och rektorstid på att göra kvalitetsredovisningar och annan administration. Detta är något som vi inom majoriteten i kommundelsnämnden i Brämhult diskuterat en hel del. Folkpartiet vill skrota kraven på kommunala skolplaner och kvalitetsredovisningar(SvD)

Inga kommentarer: