onsdag 26 mars 2008

Kvinnors företagande

Idag har jag blivit en av 880 i hela landet. Det vill säga jag har blivit utsedd av regeringen till ambassadör för kvinnors företagande.

Ett hedersamt och intressant uppdrag som innebär att jag får medverka till att inspirera andra kvinnor till att våga ta steget och starta ett eget företag.

Uppdraget innebär att jag minst fyra gånger om året träffar grupper av kvinnor och flickor i skolor eller andra nätverk för att berätta om företagande. Dessutom att jag i övrigt bidrar till att synliggöra kvinnors företagande. Någon ersättning utgår inte för uppdraget.

Som jag nog tidigare skrivit på bloggen så känns det bra att regeringen satsar på kvinnligt företagande. Och intresset för att bli ambassadör har varit stort. Så stort att det totala antalet ambassadörer blev 880 i stället för som tänkt 500. Över 1600 var intresserade.

Mer om allt detta finns att läsa på regeringens hemsida här.

Jag kommer att fortsätta att berätta om "ambassadörsjobbet" här på min blogg.

Fast först får jag nog ägna mig åt företaget att städa upp efter barnbarnens framfart. Fast attans vad tyst det är. Och åka och lämna den kvarglömda nallen. Annars blir nog inte kvällen så rolig hos farmor och farfar. Tur att de bor i Borås.

Till sist. Till alla reptilälskare vill jag bara säga att det är långt tills "tanten" skaffar kolonilott. Men mina åsikter om krälande varelser kommer jag inte att ändra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till jobbet Anne-Marie. Det skall bli intressant att se hur projektet utvecklas. Men glöm inte bara att försöka tjäna egna pengar, annars blir du en mindre bra förebild.
Skall hålla tummarna!!

Claes i Borås

Anonym sa...

Grattis!
Jag har också blivit utsedd till ambassadör för kvinnors företagande. Fantastiskt spännande uppdrag. Jag ser framemot att få träffa alla driftiga entreprenör kvinnor här framöver.

vi kanske ses!

Anne-Marie Ekström sa...

Tack Claes vem du nu är.
Jag håller med om att det ska bli skoj att träffa alla kvinnliga företagare.
Skriv gärna ett mail Susanne och berätta vem du är och vad du gör.
Min e-post adress finns på bloggen.