söndag 16 mars 2008

Jag är inte trött på demokrati

Tomas Gustafson(s) skriver på sin blogg att jag tycker att demokrati är tröttsam(framgår av Borås bloggportal). Han som kallar sig "iakttagaren" borde kanske vara lite mer uppmärksam. Jag har aldrig skrivit att demokrati är tröttsam eller att jag blir trött av demokrati men när klockan blir halv tolv en kväll är jag faktiskt ganska trött. Självklart ska en fråga diskuteras och debatteras ordentligt. Och hur boendena för funktionshindrade ska drivas är viktigt men samma argument behöver inte återkomma gång på gång. När man dessutom inte vill ta beslut under kvällen utan vill att det ska utredas ytterligare så borde det vara nog med att tala om vad man vill ha gjort och sedan låta det vara bra med det. Man behöver inte förlänga en debatt om man inte har något nytt att komma med.

Jag tillhör nog de som är ganska tålmodiga och jag har varken barn eller man som väntar på mig hemma. Och jag är glad att jag själv inte skulle hålla kurs dagen efter. För jag var urtrött. Luften är kanske inte heller den bästa i fullmäktigesalen.

Jag tror på demokrati och debatt. Men för att alla, oavsett ålder eller kön eller vad man sysslar med för övrigt, ska kunna delta måste vi alla tänka över hur vi vill att våra möten ska vara. Visst är det oppositionens roll att ifrågasätta det majoriteten vill genomföra och dessa åsikter ska självklart komma fram i kommunfullmäktige. Men utan att för den skull ha skrivna regler borde alla kunna känna sitt ansvar. Har någon redan sagt, det jag tycker, behöver jag inte säga det om igen. Om man ändå vill tillkännage sin åsikt så kan man göra det genom att gå upp och säga att jag håller med honom eller henne som talade förut.

I riksdagen finns det möjlighet att instämma i en talare genom att trycka på en knapp. Och där är det i huvudsak en talare från respektive parti som deltar i debatten. Och sättet att tala genom talmannen, det vill säga att ingen talar direkt till personen man debatterar med, gör att tonen blir något mer balanserad. Nu menar jag inte att dessa regler ska införas i kommunfullmäktige men det vore inte fel att ha dem någonstans i bakhuvudet. Det behöver kanske inte vara sju personer från samma parti(nu höll jag inte koll på hur många som var uppe och talade i torsdags) som säger samma sak. Det kanske räcker med att det är tre personer. Och man behöver inte säga att någon i princip är dum i huvudet eller liknande.

Det jag vill säga är att något måste göras för att få både roligare, intressantare och kortare debatter. Så att vi inte tappar bort demokratin. Och där måste alla hjälpas åt. Både majoritet och opposition. För ingen går egentligen fri.

Möjligen kissarna. De är verkligen trötta.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Câmera Digital, I hope you enjoy. The address is http://camera-fotografica-digital.blogspot.com. A hug.

Anonym sa...

"Det jag vill säga är att något måste göras för att få både roligare, intressantare och kortare debatter."

Då vill jag ge er i majoriteten ett litet tips och det är att svara på oppositionens frågor. Jag vet inte hur många gånger Socialdemokrater var uppe och sade att de ville ha exempel på positiva delar som kommer med privatiseringen.

Om ni börjar svara på frågorna som ställs så kanske det går snabbare, blir garanterat roligare och definitivt intressantare.