lördag 1 september 2007

Blommor och annat i naturen


Inte vann jag något pris som Borås bäste trädgårdsodlare på skördefesten. Men det hade jag nog inte räknat med. I min lilla trädgård växer ogräset men nästan inget annat. De tagetes jag satte i början av sommaren har dock överlevt. Och lyser upp rabatten mellan ogräset.

Vann gjorde jag dock. På blomsterlotteri. Två blommor. En taklök och en cyklamen.

Jag var ju rädd att det inte skulle finnas äpplekaka kvar på skördefesten. Men det gjorde det och den var god.

Däremot tog jag inga bilder.

Jag tog dock med mig kameran ut på en långpromenad och försökte fånga några höstbilder. Men ännu är det en bit kvar innan den verkliga hösten kommer över oss med alla dess färger. Som tur är.

Hittade en häst uppe vid Ymer som nästan poserade för mig. Och en mus som satt på en växt. Men den var inte lika poseringsvillig. Eller om jag inte var tillräckligt snabb med kameran så den försvann in i gräset innan jag hann knäppa.

Lilla biet satt dock länge kvar på gullriset.


Huruvida det är höstgullris eller kanadensiskt gullris kan jag inte avgöra. När jag var liten var denna blomma en "fin" blomma. Numera växer den nästan som ogräs. Fast ett vackert ogräs.

Nu får det vara nog med botanik för idag. Nu ska jag ta itu med databasen en stund innan det blir kväll.

Inga kommentarer: