söndag 5 augusti 2007

Sol, hagel, trötta fötter och mycket annat i Ischgl


Har ännu inte hunnit packa upp. Och solen som skulle vara här idag har inte kommit fram ännu. I morse skulle den komma på eftermiddagen. Nu ska den komma i kväll. Jag slutar snart tro på väderleksrapporterna över huvudtaget. Åtminstone i Sverige

Rapporterna i Österrike och Ischgl var mycket bättre. När det skulle vara sol enligt rapporten blev det också sol. När det skulle bli åska blev det också det. Och det rejält. Med hagel.

En vandringsvecka i Alperna bjuder på en stor variation. Strålande sol och blå himmel. Åska och hagel. Vandring över underbara blomsterängar men också mer eller mindre klivande över stora stenblock. Åka på lastbilsflak i sakta fart från en hytte.




Murmeldjur som varnar sina kompisar att nu är det fara å färde. Det vill säga tvåbenta varelser är på gång. Bilden är dock tagen i en djurpark. I vilt tillstånd är djuret svårt att fånga på bild. Blå gentiana som är så blå som det bara går att bli.

Lunchraster på 2800 m höjd med medhavd fika och macka som livsmedelsaffären fixat och trerätters middag på kvällen efter en dag med 4-6 timmars vandring.

Glass eller apfel-strudel som mellanmål är inte illa heller.

Och en bra stund i spa-t med bassäng, bastu (missade dock Rosenbad, alltså bastun med rosendoft, men testade Lavendel och kamomill) och bubbelbad. Och en häftig stråle i bassängen som gjorde bra ont på låret.

Det enda som saknas är ett häftig nattliv. Det orkar man helt enkelt inte. Åtminstone inte jag.

Kvällarna var dock inte helt innehållslösa.

En kväll underhöll en lokal förmåga och två kvällar hade vi egen trubadur med allsång.

Dessutom besökte vi en konsert i kyrkan. Hade varit mer njutbart med en riktig bänk att sitta på. De katolska kyrkorna har någon halvknästående variant som inte är särskilt komfortabel. Åtminstone inte efter en dags vandring med ömma ben och skinkor.

Det var intressant att komma tillbaka till Ischgl. Jag var där för cirka 20 år sedan men då åkte jag skidor. Man kan väl påstå att byn och skidsystemet vuxit men pengarna räcker inte till lika mycket. Allt har blivit mycket dyrare.

Med kändisar som Elton John och Paris Hilton som besökare. Jag vet att jag lovat att inte skriva om henne igen. Men jag måste lägga ut en bild på bilen som hon åkte i när hon var där. Jag har nog aldrig tidigare sett ett sådant ekipage.
Själv åkte jag buss fram och tillbaka till Ischgl med Leidex med en bra buss och bra chaufförer.

PS. Varför ska det vara så svårt att lägga in bilder på bloggen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Den violetta Gentiana är vackrast.
Älskar lila och heter Gentiana, vilket fynd va?
:D