lördag 18 augusti 2007

Hörselskador och nyheter om stort och smått

Jag har precis kommit hem från Göteborg och ett folkpartimöte där motionerna inför folkpartiets landsmöte diskuterades med västsvenska representanter.

Jag kunde glädjande konstatera att en av mina motioner som handlar om hörselskador fått partistyrelsens bifall. Förhoppningsvis kommer även landsmötet att bifalla.

Motionen handlar om att man ska se hörselskador som en folkhälsofråga. Hörselproblem är onekligen en folkhälsofråga. Idag är ca 1 miljon svenskar drabbade av någon form av hörselnedsättning. Och fler riskerar att bli det. Många ungdomar lyssnar på alltför höga ljudnivåer vid konserter. Och redan i förskolan är ljudnivåerna för höga.

Förmodligen var ljudnivån hög när Elfsborg gjorde fem mål på GAIS på Borås Arena. Hade jag varit utomhus hade jag förmodligen hört jubelropen. (BT, SvD). Som jag skrivit tidigare så är jag ju inte den som måste se en match även om jag numera hejar på Elfsborg. Men nu känns det som det verkligen är dags att ta sig till arenan.

När jag bläddrar bland andra nyheter så kan jag konstatera att de handlar både om stort och om smått. Allvarligt och mindre allvarligt.

Bland de minst intressanta nyheterna är väl den om personen som lånade ut 10 kaniner och fick en tillbaka. (SvD) Några var döda. Andra hade personalen sålt. Självklart är det synd om henne, som lånade ut kaninerna men det är lite märkligt att en sådan nyhet dyker upp på första sidan på nätet.

Betydligt allvarligare är orkanen Dean som håller på att ödelägga delar av Västindien. Och som förmodligen är på väg till Mexico. (SvD, DN)
Man varnar för en ovanligt vild orkansäsong. Meningarna bland klimatforskare är delade om det är klimatförändringen, med en ökad temperatur på jorden, som bidrar till att antalet orkaner ökar. Men oavsett vem som har rätt eller fel måste vi ta klimatförändringen på allvar.
Ibland känns det som om vi pratar men gör väldigt lite.

Att 172 människor sitter instängda i en kolgruva i Kina är också en allvarlig nyhet liksom att 15 människor dödades av en bomb i Afghanistan.


En nyhet som jag inte vet om den är stor eller liten är den att SVT inte tänker sända det omdiskuterade programmet "Ballar av stål". Det där man sprutade vatten på statsministern. Klokt är beslutet i alla fall. (DN, SvD)

Sedan kan jag inte låta bli att lite beundra den man som lyckades prestera en krognota på 139 435 kronor på en kväll. Det är en anmärkningsvärd bedrift (eller det kanske inte är det bland en del?) Att han sedan inte betalade är inte lika beundransvärt. Det känns helt rätt att han häktades. (SvD)
Men är denna nyhet stor?Åtminstone inte viktig.

Trots mitt filosoferande om nyheter så tycker jag nog ändå att det är ganska skönt att små och stora nyheter blandas. Verkliga livet består ju trots allt av både stort och smått och allvar och skämt.

Inga kommentarer: