tisdag 14 augusti 2007

Barnsäkerhet av olika slag

Egentligen borde jag lägga mig och sova. För att inte vara supertrött i morgon. Men när jag ändå gick in och kollade ställningen mellan Elfsborg och Valencia efter Morden i Midsomer. Kollade jag på lite andra händelser också i de stora "drakarna".

Härom veckan skrev ett antal pedagoger i DN om att vi överbeskyddar våra barn genom vårt säkerhetstänkande. Man river kojor som barn byggt för att de inte uppfyller alla normer och på så sätt hindrar barns kreativitet.

I London går man ännu längre kan man väl säga. Idag skriver SvD om att man introducerar huggsäkra skoluniformer för skolelever i där genom att lägga in kevlar (läs mer i Wikipedia) För att skydda barnen mot knivangrepp. Även om minst sju unga pojkar mördats i London i år så verkar åtgärden lite överdriven. Eftersom jag de senaste dagarna har haft ögonen på rubriker kan jag väl också tycka att den är lite överdriven. När man kallar uniformen för "pansaruniform".

Giftiga leksaker från Kina, eller från vilket land som helst, har däremot inget berättigande. Där är det bra att det larmas och att leksakerna dras in. (SvD) Det kan säkert öka säkerheten i produktionen. Kineserna borde vara angelägna om att få sälja. Att man tar det på allvar visar också det att en VD för företaget som exporterat giftiga leksaker begått självmord.

Nu blir det nog sängen i alla fall.

Inga kommentarer: