fredag 8 juli 2022

Kort summering av Almedalsveckan

 Nu är Almedalsveckan slut och jag stannar kvar några dagar och turistar. När jag började skriva det här

inlägget var jag på Roma klosterruin efter en god saffranspannkaka och bestigit scenen där många sommarteatrar ägt rum. Skulle åka hem med bussen men när jag försökte vinka att den skulle stanna vinkade chauffören tillbaka. Förmodligen ett missförstånd men jag blev arg och började gå mot Visby. Inser att det var ett dumt beslut. Det var lite kämpigt att gå på vägrenen och snubblade några gånger. Efter 7 km kom  jag till en hållplats och tog nästa buss. De går bara varannan timme. Det hade nog varit klokare att stanna vid Roma. Är lite mörbultad men helt ok. Och fortsätter nog i soffan och tittar på TV. Frågan är om jag kommer ur den. 

Nåväl.

Min ambition var att jag skulle skriva lite varje dag under Almedalsveckan men tiden sprang alltför fort och det fanns ingen tid. Jag har inte varit på så jättemånga seminarier som jag brukar men jag har stått i Liberalernas tält och mött många frågvisa väljare. 

Klart är att Liberalerna har ökat i attraktionskraft vilket är roligt. Det som var mindre roligt, rent fruktansvärt, var det mord som skedde mitt i folkvimlet på en officiell person. 

Hat och hot har blivit vanligt. Ett av seminarierna jag var på handlade just om hot och hat. Med fokus på civilsamhällets organisationer. Straffen när det gäller hot och hat mot civilsamhället måste likställas med hot och hat mot förtroendevalda med flera.

Johan Pehrson, vår partiledare, höll ett bra tal även om jag saknade lite kring äldre.Men får nöja mig med uttalandet att ålder bara är en siffra. Apropå det. Var och lyssnade på seminarium med Barbro Westerholm om åldersdiskriminering. Både mot unga och årsrika. Frågor jag kommer att lyfta i valrörelsen. 

En händelse som blev lite mer än vanligt var mångfaldsparaden. Som avslutade Almedalsveckan.. Mordet satte sin prägel. Det blev en parad med kärlek och öppenhet i fokus. Avslutades med att Gotlands landshövding talade just om detta. Almedalsveckan är en symbol för öppenhet och att människor från olika världar kan mötas.

Veckan har också varit möten. Så roligt att träffa vänner man inte träffat på flera år och nya vänner man aldrig träffat på riktigt utan bara digitalt. Liberalernas eget mingel är där liberaler från olika delar av

Sverige kan utbyta erfarenheter. Och träffa partiledare och övrig partiledning. 

Lite fest har jag hunnit med också. Icona pop på Kallis och gayfest. Den sistnämnda ägde rum bara några timmar efter mordet. Trots detta blev det ändå en bra kväll. Kanske borde avstått men det gäller också att leva livet nu. Den respons jag som gammal tant fick ifrån ungdomarna kan inte beskrivas. Att få gilla dans trots ens 75 år. Och det är inte så många tillfällen. Men kommer självklart att lyfta hur viktigt psykiatrivården är under valrörelsen.

Återkommer hu sista dagen i Visby blir. Tanken är Botaniska med mera men de lite ömma kroppsdelarna får bestämma. Att sitta stilla är helt ok. 






Inga kommentarer: