fredag 6 juni 2014

100 dagar till valet

100 dagar kvar till valdagen den 14 september. En bra anledning att sätta igång och blogga på riktigt igen. Det är inte så att jag inte har haft något att blogga om. Tvärtom. Det har funnits hur mycket som helst men det har inte funnits tid att skriva ner det. Det har varit val till Europaparlamentet och en rad annat. Allt har gått i ett. Den senaste veckan har vi i Borås haft besök av gäster från våra vänorter i de nordiska länderna. Från Vejle i Danmark, Molde i Norge och St Michel i Finland. Och i tisdags presenterade jag vårt arbete i idégruppen Integrerat och inkluderat. Detta arbete har tagit en hel del tid. Förra helgen var det westpride i Göteborg.

Idag har vi firat nationaldagen. En dag som jag var med om att göra till helgdag när jag satt i riksdagen. Tyvärr har väl dagen fortfarande lite för mycket av militär prägel över sig. Lite för mycket parader och lite för lite sång och dans. Men jag har lyssnat till tre tal idag som alla handlat om att vi är ett öppet och demokratiskt land och att det är viktigt att vi bevarar detta. För mig är flaggan en symbol  för öppenhet, demokrati, tolerans, medmänsklighet och att alla ska känna sig välkomna i Sverige. och i min hemstad Borås. Att alla ska känna sig som Boråsare, oavsett vem man är, varifrån man kommer eller var man bor. I samban med arbetet i idégruppen Integrerat och inkluderat togs fram en film som visar på mångfalden bland dem som bor i Borås. Här finns en länk.

Vi gör väldigt mycket i Borås idag för att alla ska känna sig inkluderade i Borås. Men de flesta vet inte om det. Det är viktigt att man hittar kanaler och sätt att informera om det som görs. Då kan man också få idéer om vad som kan göras mer.

Vad jag kommer att skriva om under de 100 dagarna som är kvar till valet? Företagande, valfrihet, mänskliga rättigheter, jämställdhet och lite till. Frågor som är viktiga för mig. Jag kandiderar till alla tre valen. Och mina hjärtefrågor är viktiga i alla tre, fast med olika fokus. Några foton från senaste veckan

Inga kommentarer: