måndag 30 juni 2014

Företagande, vårdval, jämställdhet och så Borås

Är nu inne på dag två i Almedalen. Som började med sovmorgon till 8 och därefter löptur runt muren. Pigg och alert för att ta itu med dagens seminarierunda. 
Fast redan igår hann jag med två seminarier efter ankomst i hällande ösregn. Företagarnas premiering av företagsamma riksdagsledamöter och ett seminarium om vård. Även om jag som regionkandidat fokuserar mer på tillväxtfrågor än sjuvård, passar jag på att gå på en del seminarium vård för att lära mer. 
Dagens första seminarium gällde en tredje öronmärkt månad i föräldraförsäkringen. Med jämställdhetsminister Maria Arnholm (FP) och Mikael Damberg (S) plus några till. Seminariet var anordnat av TCO som också presenterade 10 punkter för en jämställd föräldraförsäkring. Själv har jag varit tveksam tidigare till en ytterligare månad men har så småningom ändart mig. Jag tror att det är nödvändigt för att öka jämställdheten och se till att även kvinnor får en bra pension. P M Nilsson, journalist, påpekade också att alla kan visst välja hur man vill fördela föräldraledigheten men att det är staten som betalar och då kan man också ställa krav. En arbetslinjefråga också.  
Jag är glad att vi har en så tydlig och klar jämställdhetsminister som lovade jobba stenhårt för en tredje månad. Damberg var mer otydlig och lovade att något görs under mandatperioden i den riktningen.  
Dagen fortsatte med diskussion om vårdval och sedan ett hyllningsseminarium till Borås kring Smart textiles och vad mer forskningspengar kan göra för att skapa tillväxt inom detta område. Nu iväg till nästa om hederrealaterat våld.




Inga kommentarer: