onsdag 17 april 2013

Dags för barnens bästa i asylpolitiken

Jag blev riktigt upprörd när jag läste en artikel på P4 Sjuhärad.

Med anledning av detta har EU-parlamentariker och jag gjort ett uttalande.

Det handlar både om att man inte är tvingad att skicka tillbaka någon till ett annat EU-land enligt Dublin-förordningen och om att se till barnens bästa.

Läs också mitt tidigare blogginlägg om förändring av asyllagstiftningen för bättre skydd för asylsökande barn. Det finns här.

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Europaparlamentet, 2013-04-17

Wikström och Ekström (FP): Fel förflytta svårt sjukt flyktingbarn

Cecilia Wikström, (FP) EU-parlamentets förhandlare kring den nya Dublinförordningen och Anne-Marie Ekström, EU-ambassadör för Folkpartiet i Borås, reagerar med bestörtning på fallet med den 15-årige pojken som skar sig med rakblad och utvisades i handbojor till Danmark.

- Barn som är så sjuka ska tillförsäkras lugn och ro så att de kan återhämta sig. Jag vill understryka att redan under nuvarande regelverk finns möjligheten för Sverige att ta över ansvaret för asylansökan, även om Dublinförordningen säger att personen borde föras tillbaka till det första ankomstlandet, säger Cecilia Wikström.

- Att skicka iväg ett barn som mår så dåligt att en läkare behöver följa med händer inte i det Sverige jag vill bo i. Jag ser fram emot den aviserade lagändringen om att stärka rättigheterna för asylsökande barn. Om Folkpartiet fått bestämma hade detta redan varit lag sedan 2005, när den nya utlänningslagen togs. Det är dags att verkligen se till barnens bästa, säger Anne-Marie Ekström.

1 kommentar:

Anonym sa...

Är barnen alltid barn?