tisdag 19 mars 2013

Fadderbarnsresa Ghana–Dag 6

Den här dagen blev verkligen omtumlande. Kontrasternas dag. Började vid fyratiden på morgonen av att jag vaknade av smällar. Trodde det var fyrverkeri då det blixtrade. Var bara det att det var från airconditionern i mitt rum som gnistorna kom från. Blev att snabbt som ögat stänga av apparaten. Och sätta på takfläkten. Och somna om efter ett tag.

Dagen var den sista uppe i norr. Och jag gjorde ett extra fadderbarnsbesök tillsammans med de verkliga fadderföräldrarna. Spännande att möta deras fadderbarn med familj. Efter lite transportstrul kom vi fram och möttes av hela byn, inklusive bybossen. Väl mottagna tillika välsignade med bön. Besökte familjen och gick sedan runt lite i byn. Jag fick en särskild liten vän. En liten kille på några år. Besöket avslutades med att vi fick smaka lokal öl. Helt ok. Självklart berör ett sådant här besök. Man påminns om vilken tur man haft som fötts i Sverige. Vi har kläder och mat. Barnen får ett mål mat om dagen i skolan. Den skolan var med i regeringens matplan så jag tror inte de vi träffade svälter, men kläder behövdes. Men det jag sett hittills så gör PLAN verkligen nytta.

Ghana är ett demokratiskt land med val vart fjärde år. Och enligt en uppgift jag fått är valdeltagandet högt. Valaffischer från senaste valet som var i december sitter fortfarande uppe. I alla byar jag sett. Även där jag var idag.

Skrev att det var kontrasternas dag. På kvällen var det avskedsfest från norr under bar himmel. Stjärnorna strålade ner på oss. Blev till och med barfotadans till Afrikansk popmusik. Och geten och hönsen som lämnats som gåva vid tidigare fadderbesök var tillagade. Lite absurt enligt min mening. Det fanns nog de som behövde denna mat bättre. Lägger ut lite bilder kring byn och från avskedsfesten. Den med ris runt var en trädgård under regnperioden. Sista bilden är från rummet. Den havererade acn kan skymtas.

Inga kommentarer: