torsdag 26 maj 2011

Låt inte Srebrenica hända igen .

En större händelse idag än kommunfullmäktigemöte i Borås är att den bosnienserbiske krigsförbrytaren Ratko Mladic greps idag och kommer att skickas till krigstribunalen i Haag. Äntligen. Många bosnier, särskilt de som kommer från Srebrenica, upplever en glädjens dag idag. Även om gripandet inte kan ge de 8000 män från Srebrenica som mördades i juli 1995 livet tillbaka så har rättvisan segrat till slut. Mladic var i allra högsta grad inblandad i detta folkmord. (SvD, BT, SVT, GP, DN)

Jag har skrivit många gånger om Bosnien och särskilt vad just mina upplevelser i Srebrenica betytt för mig. Minnesplatsen med gravar fyllda av män som återfunnits i massgravar i skogen har etsat sig fast i mitt minne. Och kvinnorna några mil därifrån som fyllde sina dagar med att tala om nästa begravning.

För någon månad sedan sändes en dokumentär på SVT just om Srebrenica. Admir som klarade sig och som bor i Borås var med i programmet. Idag fick han uttrycka sin glädje i TV över att Mladic äntligen är gripen.

Den som vill läsa lite mer kan göra det på min hemsida.

Bilden ett minnesmonument från minnesplatsen Srebrenica.

Inga kommentarer: