måndag 9 maj 2011

Hettar till sista veckan innan valet

Ännu en dag närmare valet. Och nu börjar det hetta till lite. Vänsterns uttalande att de tänker stänga de privata vårdcentralerna om de  kommer till makten gör valrörelsen mer spännande. Hur ska (s) som varit med och infört dem tackla det hela. Jag förstår inte att vänstern till varje pris vill att all vård ska drivas av det offentliga. Fler aktörer bidrar till bättre service i vården och de som jobbar inom vården får fler arbetsgivare att välja på. Det fria vårdvalet har inneburit möjlighet att fler företag kan startas. Eftersom många inom vården är kvinnor blir det fler tillfällen för kvinnor att starta företag. Självklart ska vården bekostas av det offentliga men vem som driver den spelar ingen roll så länge den bedrivs enligt gemensamma regler och med kvalitet.

Det andra konfliktämnet är utbyggnad av motorväg. MP vill inte alls bygga ut motorväg mellan Ulricehamn och Jönköping. Med tanke på att nästan all tung trafik numera går den vägen när den ska till Stockholm är det oansvarigt ur trafiksäkerhetspunkt att inte bygga motorväg. Trodde nog att sossarna ville bygga motorväg. Också spännande.

Det är kul att det blir lite synbara konfliktfrågor. För mig är valet självklart. Det står mellan valfrihet för individer kontra mer bestämmande av politiker. Kan man inga direkta valfrågor så är det den liberala kompassen som måste avgöra.

Jag kan inte idag alla detaljfrågor. Skulle jag komma in genom inkryssning, vilket förmodligen inte kommer att ske, så är jag självklart beredd att sätta mig in i alla detaljer.

De frågor som jag brinner för när det gäller regionvalet är just att bevara valfriheten och utöka den. Men jag brinner också för att göra vår region till en av de främsta i Europa. Genom hållbar tillväxt och entreprenörskap.

Fast visst ska det bli skönt när valet är över. Även om det är roligt att träffa en mängd nya människor att prata med. Inte alla gånger bara om politik. Kul idag att träffa en som bor cirka en mil från min hemby. Det var ju östgötar i stan på grund av fotboll. Dessutom ger brevlådetrampet gratis motion.

Hoppas att vi också kan glädjas åt ett valresultat som stärker valfriheten och att vi får den kreativa region som FP vill ha. Med kreativ region menar vi att man ska ta tillvara alla kreativa krafter för att skapa en bra region där det är gott att leva.

På andra sidan skogen pågår just nu matchen mellan Elfsborg och IFK Norrköping. Trodde jag skulle höra mer vrål men det kanske blåser från fel håll. Skön kväll är det i alla fall.

I morgon några nya brevlådor. Och kursförberedelser. Onsdag, torsdag och fredag ska ägnas åt kurs. Oj vad mycket valkampanj jag missar. Men det måste ju komma in pengar också. För om någon trodde att en fritidspolitiker tjänar storkovan på politiken så har denne alldeles fel.

Inga kommentarer: