lördag 2 april 2011

Trodde det var ett aprilskämt

Jag som trodde att nyheten om att danska staten stoppat in pengar i DSB Firsts svenska tågtrafik i Skåne och Västsverige var ett aprilskämt när jag läste det på Radio Sjuhärads hemsida. Men det var tydligen inte så. DSB är anmält till EU-kommissionen för att granskas om man har stoppat in pengar som kan påverka konkurrensen. Bolaget har gått med stora förluster och enligt Sydsvenskan så har man skött trafiken dåligt.

Fast när jag läser i Sydsvenskan ordentligt så är det inte DSB First utan ett systerbolag till DSB First som kör i Västsverige så Västsverige påverkas inte. Men med mina erfarenheter så finns det i alla fall vissa likheter. Och vad jag vet så heter väl bolaget DSB First

Senast igår när jag åkte hem från Stockholm. Tåget från Herrljunga saknade konduktör (tågvärd heter det visst nu) så de som hade tänkt lösa biljett fick åka gratis. Inte konstigt att företaget får stora skulder. Fast det kanske var mer lönsamt att strunta i konduktören. De flesta hade nog löst biljetter. Jag hade mitt kontoladdningskort så jag gjorde rätt för mig. Kom ihåg att stämpla när jag gick av också.

Händelsen när tåget från Göteborg bara lämpade av oss i Rävlanda utan information hur vi skulle ta oss till Borås finns också i färskt minne.

Lite förvirrat. Förvirrad Ska bli spännande att se fortsättningen

Inga kommentarer: