torsdag 30 september 2010

Skatter och fusk och lite till

Vilken tur att jag var i Stockholm igår och åkte blå tunnelbanelinjen och inte skulle göra det idag. För idag är det stopp och kaos enligt DN och SvD. Det hade nog känts snopet att gå upp fyra på morgonen, åka tåg i 3,5 timmar för att sedan inte kunna ta sig den sista biten till Skatteverket, eller åtminstone ha problem att komma fram i tid. (När nu tåget anlände i rätt tid)

Det är när jag läser sådant här jag är glad att jag bor i Borås (även om jag kunde tänkt mig att åka till Stockholm som riksdagsledamot igen). "Här är allt så nära" som Malena Ernman sjunger i sången "Min plats på jorden" (kan avlyssnas här).

Jag är alltså med i Skatteverkets insynsråd som är en slags styrelse utan beslutanderätt utan ska precis som ordet antyder ge ledamöterna insyn i vad som sker på Skatteverket och kunna ge verkets ledning synpunkter. Med i insynsrådet är förutom fyra som utses av de politiska partierna är det personer som är aktiva inom skattepolitikens område. En lista finns här .

Skatter är något som rör och berör alla, både enskilda personer och företag. Hur skatterna är utformade är också något som avgör människors tilltro till skatterna. Om skatteuttaget känns orättvist och/eller för högt riskeras att vissa människor tummar på reglerna. Jag tror att de allra flesta någon gång har gjort något som egentligen inte är tillåtet enligt lagen. Köpt eller tillhandahållit en tjänst utan kvitto. Men i liten skala. Tyvärr finns det människor som går steget längre och sätter skatteundanhållande i system. Några sådana exempel fick vi ta del av vid gårdagens möte i insynsrådet.

Om alla betalade den skatt som de ska skulle säkert skatten kunna vara lägre för alla. Det är glädjande trots allt att fusk och bedrägerier uppdagas. Ofta genom att någon person varit observant och ifrågasatt.

Som till exempel varit fallet med det fusk och de bedrägerier som nu det ena efter det andra uppdagas inom Göteborgs kommun. Det är en person som med risk för att bli av med sitt jobb "blåst i visselpipan" och talat om att allt inte står rätt till. All heder åt denna person. Man tror inte att det är sant det som hänt. Med bluffakturor och arbeten utförda hemma hos kommunala tjänstemän. Och att det kunnat fortgå utan upptäckt så länge. Jag gillar inte alltid det Uppdrag granskning gör men i det här fallet har Janne Josefsson m fl gjort ett bra jobb.

Frågan är varför det blir så. Är det en "grabbkultur" som tidigare kommunalrådet Margita Björklund (FP) skriver som möjliggjort detta? Hon nämner också detta med att det finns många kommunala bolag i Göteborg. I ett bolag är öppenheten mindre och beslutsgångarna snabbare än i nämnder vilket gör att det inte blir några politiska diskussioner. Det är bland annat ett skäl till att vi inom Folkpartiet vill ha färre kommunala bolag. Det andra skälet till varför vi inte vill ha kommunala bolag är att det finns entreprenörer som är bättre än kommunen på att driva företag.

Dagens avslöjade om att ett familjehem som fått betalt för att hjälpa missbrukare men skickade hem dem i stället är ytterligare ett sorgligt exempel på fusk och bedrägerier. I det här fallet drabbar det också personer i behov av hjälp. (SVT) . Tidigare i veckan framkom det att kriminella som skulle avtjäna sista tiden på familjehemmet släppts.

Nu är jag trött på allt fusk och lägger ut en länk till en alldeles udda nyhet. För den är väl sanna. Tanttrosan är tillbaka. (GP) Det känns tryggt i alla fall.

Inga kommentarer: