måndag 6 september 2010

Bröstpump eller valfrihet

Även om timmen är sen måste jag skriva ner några rader. Som jag inte hann i morse. Utan tvekan har dagens samtalsämne varit Lars Ohly och bröstpumpen. Fast han lär ju ha backat. (DN) Och det är inte det enda backsteget han tagit. Att fotbollsspelare ska ha lägre skatt har han slutat tycka, plus i några andra frågor ytterligare.

Dessutom verkar inte hans kollegor bland de rödgröna gilla hans förslag att kvinnor kan sluta amma och pumpa ur brösten i stället när barnet är 7 månader så hon kan gå ut och jobba. (SvD) Så att pappan kan ta över. Men tänk om mamman inte har något jobb. Eller pappan inte kan ta ledigt just då. Av någon orsak. Och experter är emot att bryta amning på detta sätt. (SvD)Ohly gick för långt igår när det gäller att klampa in och styra människors privatliv. Han visade verkligen vad som väntar om de rödgröna får makten.

Som jag skrev igår så handlar valet om vem det är som ska bestämma över vars och ens liv, staten (Lars Ohly m fl) eller den enskilda människan. För mig är svaret lätt. Jag och Folkpartiet anser att var och en ska bestämma så mycket som möjligt själv över sitt liv. Så länge som han eller hon inte skadar sig själv eller någon annan.

Jag vill kunna välja skola (eller mina barnbarn då) och vem som ska hjälpa mig när jag blir gammal och inte klarar allt själv. Det är inte acceptabelt att samhället ska bestämma när en kvinna ska sluta amma. Människan måste ses som kapabel att själv fatta beslut oavsett ålder. Men den som verkligen behöver hjälp ska få det för att kunna klara sig själv.

Debatter och utfrågningar duggar tätt. Liksom opinionsmätningar. Var nog dock ingen av den senare sorten idag. Däremot en debatt om skolan där alla partiledarna deltog. (SvD) Lite rörig blev den vilket också skolvärlden håller med om. (SvD)Jag tyckte att man gick över frågor alldeles för lätt.

I morgon kväll ska jag själv på debatt om integration. Lär nog få lite mer tid då att argumentera än på den debatt som jag hade med en sverigedemokrat för någon vecka sedan och som nu ligger på nätet. Fem minuter. Inte lätt att klara mot en person som kan hålla svada i 10 minuter utan avbrott om så skulle vara. Här finns den i alla fall.

Innan debatten ska jag ha hunnit stå i valstugan och sprungit mellan ett antal brevlådor. Dags att sova.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Det är anmärkningsvärt att du som mogen kvinna och liberal vägrar att se emancipationen och rättvisan i detta. Mina två barn fick emellanåt bröstmjölk via pump, av mig, mannen, nattetid då min fru fick sova ostörd. Detta kallar jag för rättvis fördelning av en mer eller mindre ansträngande tid när barnen var små. Närhet och omsorg fick den också, av mig, mannen. Såvida det betyder nåt...

Charlie sa...

Jag tycker inte bröstpumpen är poängen i debatten. Vi ska inte heller skuldbelägga kvinnor som av olika anledningar inte kunnat/velat amma. Poängen är istället att Ohly anser att politiker är bättre på att bestämma vad som är bäst för det enskilda barnet och dennes familj. Det tycker inte jag!

Om man börjar fundera på hur försäkringen är utformad inser man också att statistiken egentligen inte säger något om jämställdheten. En förälder kan ju ta ut en del av en dag eller 7 hela dagar under en vecka. Antalet dagar man som förälder totalt tagit säger inget om under hur lång tid man tog ut dem. Det går därför inte att säga att alla föräldrar som tagit ut lika många dagar är jämställda medan de familjer där modern tagit ut väldigt mycket större del är ojämställda.
Jämställt föräldraskap innefattar dessutom en mycket längre tid än barnets första 18 månader.
Att begränsa en individs valfrihet för en politisk plakatfråga och där vi inte ens kan vara säkra på att verktyget kommer ge önskad effekt, ett sådant förslag kan man inte ställa sig bakom som liberal!