måndag 27 september 2010

En vecka efter

Så var då huset färdigstädat och rensat från det mesta av kvarvarande valmaterial. Lite sparar jag. Likt en ekorre har jag samlat på mig sådant som kommer hem i brevlådan från andra partier och valmaterial från kollegor sedan mitt första val 1998.

Resultatet från kommunfullmäktigevalet är också färdigt. Den här gången blev jag "riktig" ledamot i fullmäktige. Även om jag som ersättare under den gångna mandatperioden "tjänstgjort" ganska mycket. Och en ersättare har också yttranderätt så skillnaden är att man inte får vara med och fatta beslut. Yttranderätten för ersättare är jag lite "mamma" till. Under den första perioden i fullmäktige motionerade jag (fast jag fick nog inte skriva under motionen eftersom jag var ersättare då också)om att ersättare skulle få yttranderätt. Vilket sedan alla partier stod bakom.

Nu återstår regeringsbildningar både på hemmaplan, i regionen och i riket. Något som inte saknar problem om inte SD ska få en vågmästarroll. Framtiden får väl utvisa.

Självklart hade det varit mycket bättre att SD inte fått så stort genomslag. Jag tror att det hade kunnat undvikas genom att SD fått stå till svars för sina åsikter i valrörelsen, inte tystas med vuvuzelor (stavas det så) eller förvägrade debatter. Nu är det så dags att börja analysera deras verkliga åsikter. Det skulle ha gjorts under valrörelsen i stället för att föra en diskussion om vem som ska regera med vem. (SvD)

Nu är det som det är och nu gäller det att agera efter det. Se till att deras politik blir ordentligt genomlyst samtidigt som man vågar prata om de problem som finns med en misslyckad integration. Talar man inte om dem så kan man heller inte lösa dem.

Det är viktigt att manifestera att ett samhälle med mångfald berikar och att man är emot främlingsfientlighet men man ska inte göra det med utgångspunkten att man ska demonstrera mot sverigedemokraterna. Den manifestation som hölls igår i Borås hade uppmaningen att manifestera mot SD. Därför deltog jag inte i den. Även om avsikten nog var att manifestera för mångfald.

Det är inte heller acceptabelt att någon, oavsett parti, hotas till livet och att säkerheten måste stärkas i Riksdagen. (DN) Jag gillar inte SD:s åsikter men vi har yttrandefrihet i landet och så länge som inget brott begås så ska ingen straffas, varken av samhället eller enskilda.

Nu mer än någonsin är det viktigt att jobba aktivt med integrationsarbetet. Och förhoppningsvis samla så många som möjligt i det arbetet. Det civila samhället med föreningslivet är en viktig del i detta. Att införa informatörer som informerar på skolorna om mångfald och värdegrund, något som har funnits tidigare, är ett förslag som finns i den parlamentariska integrationsgruppens förslag. Plus mycket mer.

Dags att jobba lite. Databas är det som gäller. Men får väl hålla ett öga på resultatet från regionvalet och om min dotter kommer in som ersättare i kommunfullmäktige i Mölndal.

Inga kommentarer: