torsdag 8 juli 2010

Det bara fortsätter i Almedalen

Gör ett nedslag i huset där jag bor under Almedalsveckan och skriver på min egen dator den här gången. Annars är det fantastiskt att det finn tillgång till datorer som man kan lån på H12-bloggplats. Något som Martina Lind, Politometern har varit med och fixat. Jättebra inititiativ.

Eftermiddagen började egentligen med ett lunchseminarium som Liberala kvinnor anordnade. En fantastisk föreläsning med Signe Ek, präst i svenska kyrkan. Rubriken var patriarkatet, heteronormen och religionen. En föreläsning som satte mycket tankeverksamhet i gång. Just kring vad religion kan göra illa men också gott. När religionen fördömer och säger vad människorna ska göra och inte göra så tar den kraft från människorna. Däremot blir det positivt när kraften kommer inifrån människorna själva. Att man får vara den man är så länge man inte skadar sig själv eller någon annan. En fri omskrivning efter mina egna reflektioner. Jag kanske inte är den som är bäst på att skriva om religion men den tro som Signe beskrev var så välgörande. Sägas bör att Signe är homosexuell.

Under Almedalsveckan är dock kasten tvära. Från ett seminarium som väckte djupa tankar till liv blev det iväg till ett seminarium om Nyföretagande. Faktum är att nyföretagandet har ökat under det senaste året. Glädjande.

Glädjande var också Alliansens utspel idag om mer pengar till kommunerna. Gläder en kommunpolitiker. Dessutom handlar det om att göra de satsningar som folkpartiet föreslagit inom skolområdet. Satsning på lärlingsutbildningar och matematikundervisning och satsning på lärarutbildning. Och förslagen är finansierade. Till skillnad från de rödgrönas. (DN, SvD)

När jag satt på seminariet om nyföretagande var det ett fasligt liv utanför av vuvuzelor. Tydligen i samband med Mona Sahlins tal. Även om fönster och dörrar var stängda så störde oväsendet onekligen seminariet. Jag tycker att Mona Sahlin och hennes kompisar borde fundera lite över hur människor som har hörselproblem, ca 1 miljon i Sverige (hinner inte kolla den exakta siffran, men det är många) reagerar på detta oljud. Och hur de som står mitt i det kommer att påverkas med framtida hörselskador. Jag är liberal men förbjud sådana tingestar som bidrar till hörselskador. Sätt åtminstone dit liknande varningar som finns på cigarettpaket. (SvD)

Nu dags att gå till Mona Sahlins tal. Om det dyker vuvuzelor får jag nog se till att det blir anmält.

Inga kommentarer: