tisdag 6 april 2010

Mest om skatt

Så sitter jag igen och skriver blogg på tåg. Lite skakigt blir det. Så bokstäverna kanske inte alltid kommer där de ska komma. Påsken är nu över och det har blivit mycket jobb med databas. Bloggandet har fått stå tillbaka för den lediga tiden har jag försökt använda till annat. Läsa bok i solen till exempel.

Nu börjar en hektisk tid. Valet kommer en dag närmare för varje dag och det är dags att planera kampanjen. Hemsidan ska uppdateras och material ska plockas fram . Och dagar ska planeras. Eftersom folkpartiet möblerat om på hemsidan centralt så måste jag följa efter och rätta till min egen. Av två kolumner har det blivit en så det ser lite konstigt ut. Förutom valplanerandet ska jag också fixa en databas och hålla lite kurser. Umgås med familj och vänner. Och fixa till lite i trädgården. Njuta av våren. Hektiskt var rätta ordet.

I morgon är det Skatteverkets insynsråd. Det är därför jag är på väg till Stockholm. Att ta sig upp på morgonen är inte att tänka på. Särskilt inte om man ska vara framme tio ute i Solna och tåget är framme tio i tio vid Stockholms central. Idag fick jag förresten se hur Skatteverket jobbar på fältet. Hos frissan dök det upp tre herrar och ville se på planeringskalendern. Och kolla om kassaregister var beställt. Och det var det ju.

Detta med certifierade kassaregister är jag lite kluven inför. Visst är det viktigt att motverka skattefusk och värna sund konkurrens. Så att de som följer reglerna inte ska konkurreras ut av dem som inte följer lagarna. Det är en stor kostnad för ett litet företag med liten vinst. Men tvånget kan också motverka att ett företag växer. Har man en intäkt på mindre än fyra prisbasbelopp, cirka 200000 kronor, behöver man inte installera en certifierad kassa. Det kan då riskera att bli en gräns där företaget inte vill växa mer.

Även om det är en dyr engångskostnad kanske det ändå är så att certifierade kassaregister gynnar de seriösa och slår ut de som försöker fuska med skatten och på så sätt skapa ojämnlika förutsättningar för att bedriva företag.


 

Inga kommentarer: