torsdag 5 november 2009

Entreprenörskap för hela slanten

Är tillbaka i Borås efter två dagar i Göteborg. Jag hade gärna också varit i Stockholm och Coompanions höstmöte för att vara med när Sjuhärads Årets Kooperativ, Marknadsplats Sjuhäras, också blev Sveriges årets kooperativ. De var onekligen värda priset. Marknadsplats Sjuhärad består av ett antal egenföretagare som kompletterar varandra och lyckas lansera ekologisk fisketurism ut i Europa. Mer om marknadsplats Sjuhärad finns att läsa här.

Nu var jag som sagt inte med i Stockholm. (Jag hade ju ändå förmånen att få dela ut priset här i Sjuhärad för någon månad sedan.) Jag var i stället på Entreprenörsdagen i Göteborg igår. Många spännande föredrag fanns det att lyssna till och många intressanta utställare. Dessutom sattes världsrekord i idéskapande. 365 idéer på 3,65 timmar. Alla idéer återfinns här och det är fritt fram att själv förverkliga den idé som man tycker verkar ok. Jag bidrog med en idé.

Som sagt många intressanta utställare. Ett projekt som jag tycker är spännande är det som kallas Hungerprojektet. Jag fick höra talas om det första gången i en fullspikad pub i Almedalen i Visby (under punkten politisk allsång) och får information om projektet regelbundet. Projektet går ut på att hjälpa kvinnor i tredje världen att i stället för att skicka pengar och mat så hjälper man till att starta små företag så att man kan börja klara sig själva. Hjälp till självhjälp kallas det. Något som verkligen känns liberalt genom tron på att människan kan själv bara man får hjälp med förutsättningarna. Mer om hungerprojektet finns att läsa här. Alla kan vara med och hjälpa till att investera. Både företag och privatpersoner.

Mer socialt arbete. Årets entreprenör utsågs också. Charlie Hansson som bedriver IT-konsulting. Men även han och hans företag är engagerat i socialt arbete. Mer om Årets entreprenör finns här, En av hans motståndare var Bert Karlsson. Jag tror nog att det var rätt man som vann. Årets stipendiat blev en ung tjej som jobbar med autistiska barn. Entreprenörsdagen och världsrekordförsöket finns också beskrivet här i GP.

Förutom alla föredrag och utställningar träffade jag också många kända ansikten. Nya intressanta och trevliga bekantskaper jag fått sedan jag började jobba med kvinnors företagande.

Idag har företagandet fortsatt med uppföljningsmöte av projektet, eller rättare sagt vi som är projektansvariga fick förhållningsorder om hur slutredovisningen ska se ut och att den absolut måste vara inne till den 30 november. Inte många dagar kvar alltså på mitt projekt. Jag är helt övertygad om att det behövs läggas fokus på kvinnors företagande. Både för att ta fram förebilder för dem som ännu inte riktigt vågat ta steget och för att redan befintliga företag ska växa och utvecklas. Få se vad vi kan hitta på så att QVIM kan överleva. Det kan finnas nya projektpengar nästa år. Men det är så ineffektivt med projekt som får en kort tid på sig att komma igång och precis när det börjar ta fart så är det dags att lägga ned. Jag menar inte att projekt ska vara i evighet. Innebörden i ett projekt är ju att det pågår en viss tid. Men ett projekt måste få en rimlig chans.

Nåväl nu är jag trött. Det kostar på att vara entreprenöriell. I morgon bär det av till Västerås och träff på lördag med liberala företagare.

Inga kommentarer: