söndag 8 november 2009

En helg i partiets tjänst

Så har då ännu en helg passerat. Även denna i partiets tjänst. Igår var jag i Västerås och var med och bildade Liberala Företagare. Och hamnade också i dess styrelse. Enda representant från Västsverige.

Att bedriva opinionsbildning är en av gruppens uppgifter. För välfärdens skull är det viktigt att det finns företag som växer och att det startas nya. Det är ju det privata företagandet som genererar jobb och skatteintäkter till samhället. Skatteintäkterna används sedan till vård och skola. En självklarhet egentligen.

Men det är inte alla som tycker att det är självklart att driva företag. Många ser företagaren som någon som suger ut och tjänar massor av pengar och blir rik på andras bekostnad. Jag tycker i och för sig inte att det är fel att man kan bli rik även om det att vara egen företagare mest är ett hårt arbete där man får slita för varenda krona och 40-timmarsveckan är en dröm. Att man ändå vill bli företagare har att göra med att man just kanske vill se en dröm förverkligad. Man har en idé och den vill man pröva om den bär.

Att fånga upp synpunkter och idéer från företagare och sedan föra vidare till dem som bestämmer är också en uppgift för Liberala Företagare. För att det finns mycket kvar att göra för att förbättra förutsättningarna för att driva företag och förenkla reglerna för småföretagen. Där har inte alliansregeringen kommit så långt, även om detta med förbättrade försäkringsregler är på gång. Och minskade arbetsgivaravgifter för vissa företag.

Det är också viktigt att det bildas lokala Liberala Företagare också för att agera lokalt.

Idag har jag som sagt också ägnat partiet min uppmärksamhet. Det har varit minilandsmöte i Kungälv för Folkpartiet Liberalerna i Västsverige och alla motioner inför det "riktiga" landsmötet har gåtts igenom. Ja, kanske inte alla då. Själv hann jag inte skriva några motioner eftersom motionsskrivandet kom under valrörelsen till Europaparlamentet. Och jag är inte heller ombud. Så de punkter jag vill lyfta får jag gå upp och argumentera för på landsmötet, alla har yttranderätt på landsmötet men inte yrkanderätt, och hoppas att någon annan kan yrka. Det handlar bland annat om att lyfta upp kvinnors företagande. Ett sätt att öka jämställdheten. Några frågor på integrationsområdet vill jag få ändrat också.

Den kommande veckan blir fullspikad. Det blir nog jobb och integration för mest hela slanten. Plus nomineringsmöte till kommunfullmäktigevalet. Men nu är det nog sovdags.

Inga kommentarer: