tisdag 14 april 2009

Medias roll i valet till Europaparlamentet

Om mindre än två månader är det val till Europaparlamentet. Många kan tycka att det rör inte mig vem som sitter där. Det har ju tidigare valdeltagande utvisat. Men det rör alla i högsta grad. Många beslut fattas i Europaparlamentet som påverkar vardagen. Alla beslut kanske inte skulle ha fattats där men då gäller det att tala om det också.

Jag tror att EU behövs men för den skull köper jag inte EU med hull och hår. Det finns många saker jag som liberal vill förändra. EU ska inte bestämma om vår socialpolitik och EU:s budget ska inte användas för att stötta vinodlingar. Men på andra områden måste vi arbeta gemensamt. För att stoppa den gränsöverskridande brottsligheten som människohandel och narkotikasmuggling. För att värna miljön och minska koldioxidutsläppen. För att gemensamt påverka att fler länder blir demokratiska och värnar mänskliga rättigheter. Fast det finns en del länder inom EU som borde förbättra sig själva när det gäller mänskliga rättigheter. För att tillsammans verka för fred både i Europa och i världen i övrigt.

Jag kan tycka att media borde börja fokusera på att berätta vad valet gäller. Och berätta vilken skillnad det är om en person som egentligen inte vill ha EU får representera Sverige eller om det är en person som tror på Europasamarbetet, även om han eller hon inte gillar allt. Om man tror på ett framtida europeiskt samarbete har man mycket större förutsättningar att åstadkomma förändringar.

Men vad gör media. Dagens rubrik från TT i DN bland annat säger att "Få bryr sig om EU-valet". Det bygger visserligen på en SIFO-undersökning som Sveriges radio gjort så det är förmodligen sant men vilken signal sänder det? Grannen tänker inte rösta då behöver inte jag heller bry mig.

Det är dags att media börjar tala om varför man ska gå och rösta. Inte berätta att få kommer att göra det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har rätt!

Tillsammans skall dock FP Borås och LUL Borås se till att media hålls uppdaterad!

/ Malmberg