Egentligen är jag rätt trött efter ett antal intensiva dagar. Först med debatt i torsdags plus årsmöte i Coompanion. Sedan upp kvart i tre i fredags för att åka till Bryssel. Sedan två intensiva dagar i Bryssel med många intressanta föreläsningar. Återkommer till dessa, men kan inte låta bli att skriva om min och Annikas (kandidatkollega till EP-valet, fast hon står betydligt högre upp på listan än jag) lite smått äventyrliga hemresa från Bryssel till Landvetter. Och svårigheten att åka på elektronisk flygbiljett när en del av flygresan avverkas med tåg. Ja. Det finns faktiskt sådana.
Det började egentligen redan på tunnelbanan när Annika skulle stämpla sin flerresors biljett på själva tåget. Det var så fullt så hon kom inte fram till någon automat. Ok.lite tjuvåkning. Fast det var inte meningen.
Men så var det tågresan eller resorna då. I stället för att flyga till Bryssel har flygbolaget KLM kommit på att man kan flyga till och från Amsterdam och sedan åka tåg. Till Antwerpen. För att sedan ta sig vidare till Bryssel eller tvärtom. På väg till Bryssel talade en vänlig man som sålde biljetter om för mig att jag kunde ta ett annat tåg än planerat, som gick direkt till Bryssel och som inte var lika fint som det som bara skulle till Antwerpen. Så det fixade sig. Värre var det hem.
Snyggt och prydligt löste Annika och jag en extra biljett från Bryssel till Antwerpen med det billigare tåget. Av misstag klev vi in i 1:a klassvagnen så lite fuskade vi där också. Men ingen kom och kollade biljetterna. Så i Antwerpen skulle vi lösa in våra elektroniska biljetter till riktiga tågbiljetter. Först fick vi en utskällning av mannen i biljettförsäljningen för att vi inte hade kopior av de elektroniska biljetterna. Vi kunde ju inte lämna ifrån oss pappren. Fortfarande skulle flygresan bli till boardingcard.
Nåväl, jag fick min tågbiljett men Annikas elektroniska biljett fick inte plats på pappret så det fattades tre siffror i bokningsnumret. Och utan nummer ingen biljett. Trots att resan var betald och allt. Men i biljettbokningen när det gällde tåget fanns ingen reservation. Vi begav oss på jakt efter något internetcafé så Annika kunde hitta sina sista tre siffror. Men vi hittade inget och således inga sista tre siffror heller. Kvar fanns bara möjligheten att försöka övertyga tågpersonalen att hon skulle få åka med ändå. Till saken hör att Annika talar språket så det blev lite lättare. Vi hittade en liten sjungande "tomte" på perrongen som såg till att folk stod på rätt plats så de enkelt kunde stiga på rätt vagn på tåget. Han fixade på oss på tåget. Han lyckades övertyga konduktören att jag och Annika reste tillsammans och således borde hålla ihop. Sedan måste ytterligare en konduktör övertygas.
Men till Amsterdam och flygplatsen kom vi. Då återstod bara en sak. Att fixa flygbiljetten. Bara jag väl lämnat fram rätt tågbiljett, så jag kunde bevisa hur jag tagit mig till Amsterdam (!), så fick jag mitt boardingcard. Jag var alltså tvungen att bevisa att jag åkt tåg till Antwerpen för att få flyga hem. Men Annika då. Ja. Hon hade ingen tågbiljett. Så även om man på flygplasten kunde se att hon var inbokad så skulle hon inte få åka med för att hon inte hade någon tågbiljett. Men efter några svettiga minuter och efter att ha orsakat en kö efter oss så visade det sig att även här fanns det välvilliga personer. Så hem kom vi båda två. Men det var lite skakigt stundtals.
Sensmoralen är att boka aldrig en kombinerad flyg- och tågbiljett om du inte tänker åka båda delarna och om du gör det se till att du får tågbiljetten stämplad eller klippt. Och kolla att alla siffror finns med på pappret. Ett annat tips är att boka flygbiljett till Amsterdam om det saknas flyg till Bryssel och sedan boka tågbiljett på annat sätt. KLM bord kanske fundera lite extra på hur man lägger upp sina flighter.
Men nu är det nog sovdags.
1 kommentar:
Det var gratis att åka tunnelbana i Bryssel i lördags, så ni gjorde inget fel. :) Man har byggt ut den gamla med nya metrolinjer och bjöd därför på resorna. Bra va!?
Skicka en kommentar