söndag 12 april 2009

Lite av varje en påskdag

Solen har ännu inte riktigt trängt igenom dimmolnen. Men det ser ut att bli en solig dag idag också. Dessutom ska jag träffa solstrålarna, mina barnbarn, så det finns goda förutsättningar för dagen. "Måstena" lämnar jag därhän idag. Åtminstone tills vidare.

Det som hände under gårdagskvällen i Borås är dock inte särskilt roligt. Det är inte med rubriker om skottlossning på två ställen som jag vill att Borås ska toppa dagens nyheter. (DN, SvD, BT) Även om de två ynglingarna som besköts inte har livshotande skador enligt media så är det ändå illavarslande händelser. Vem som ligger bakom kommer förhoppningsvis fram så småningom. Och förhoppningsvis var det en engångsföreteelse.

Så till bloggandet. Jag blir lite förvånad när jag läser att DN konstaterar att riksdagsledamöternas bloggar är ett fiasko genom att kolla hur många kommentarer bloggarna får. Det är väl hur många som läser bloggen som är det väsentliga. Så ser jag det i alla fall. Att få ut sitt budskap till så många som möjligt.

Fast visst är det roligt att få kommentarer. Om de är sakliga. Tyvärr går många kommentarer ut på att smutskasta eller är rent rasistiska och främlingsfientliga. Men det skulle också vara roligt att få kommentarer från dem som håller med. Nu vet jag inte hur många läsare respektive riksdagsbloggare har så jag kan inte uttala mig om dessas bloggar är ett misslyckande eller ej. Men som DN bara gå efter antalet kommentarer kan inte ge en rättvisande bild.

En som kanske behöver få kommentarer på sina göranden och låtanden är påven. Kanske dags för honom att börja blogga för att få veta vad omvärlden tycker. Han kanske skulle bli mindre isolerad då. För det är just vad han är nu. Skriver DN i alla fall. Hans eget folk är inte lojala. Och med tanke på alla händelser den senaste tiden med hävande av bannlysningen av biskopen som förnekar förintelsen, 9-åriga gravida flickan som våldtagits av sin styvfar och vars mamma skulle bannlysas för att hon tillåtit abort och påvens uttalanden om kondomer och aids så får han också omvärlden mot sig. Ett annat tips till påven att undvika isolering är att gå med i face-book. Då får han garanterat pejl på vad omvärlden tycker och vad vännerna (om han nu har några kvar) gör.

Apropå face-book. Förutom att hålla koll på hälsotillståndet och vad vännerna gör och säger så kan man också delta i allehanda "quizzar". Inte speciellt seriösa frågelekar där an får fram vem man är i olika avseenden. Till exempel kan man få veta vilket djur som är ens totemdjur (?). Jag hade hoppats på katt men det var ormen. Av alla djur. Den som följt min blogg vet vad jag tycker om ormar. En sak är i alla fall säkert. Mitt totemdjur kommer inte innanför mina väggar i alla fall.

Nu har solen kommit fram och jag kastar mig i bilen till barnbarnen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här ska du få en positiv kommentar.
Roligt att höra att det som hände i Borås inte gav större skador (?) el tog ngns liv.
På min tid i Borås, 83-91, minns jag inte om det hände så mycket skjutande el knivslagsmål. Upplevde världen kring Norrby som relativt lugn, med visa undantag i de huset jag bodde, 8 vån upp.
Är glad att jag hittat ett större lugn i Baggholma, Brändö. (ca 6-10inv.) Undrar om tomten nedanför Norrby är bebyggd el fortfarande står öde med div skrot, nära ån.
Minns att jag var med när man hittade en död man i ån. Första ggn jag såg en död människa.
Solen lyser över gods som onda, här som där.
Björn