söndag 12 oktober 2008

En annorlunda vecka

Så kan då ännu en vecka läggas till handlingarna. En vecka som väl kommer att gå till historien. Främst ur världsekonomiskt perspektiv på grund av finanskrisen. Tyvärr är det många "vanliga människor" som drabbas på olika sätt. Inte bara de banker som är orsaken till det hela. Tyvärr är det väl också så att när spiralen börjar gå nedåt så fortsätter den i allt högre takt.

Men veckan kanske också går till historien ur ett svenskpolitiskt perspektiv genom att socialdemokraterna och miljöpartiet gjort upp om att regera tillsammans efter valet 2010. Om de vinner det förstås. Vänsterpartiet har lämnats utanför.

Upprörda röster efter beskedet om samgåendet lät inte vänta på sig. Både från vänsterpartihåll och från sossarnas egna led. Spännande att se vart det bär. En rödgrön röra är det onekligen i alla fall.

Trots den interna kritiken går ändå ledarna för (s) och (mp) ut på DN-debatt i en gemensam artikel. Och vidhåller att de vill regera gemensamt och lämnar utanför vänsterpartiet som inte ställer upp på de ekonomiska villkor med budgettak till exempel som gäller sedan i början av 90-talet.

Sedan kan väl konstateras att åtminstone vad jag kommer ihåg från mina riksdagsår försökte den dåvarande sosse-regeringen att kringgå budgettak. Ett exempel är när s-regeringen vill senarelägga EU-ersättningar till bönderna över ett årsskifte för att hålla utgiftstaket. Något som verkligen inte heller stöttar företagare, vilket s och mp nu i DN-artikeln slår sig för bröstet och hävdar att de vill göra.

För övrigt tror jag så mycket jag vill på de vackra orden som skrivs i artikeln om hur man vill värna småföretag. Att ta bort kravet på att ha flera kunder när man startar sitt företag är väl lysande. Jag ser det verkligen inte som ett sätt att urholka arbetsrätten. Själv hade jag bara en kund när jag startade mitt datautbildningsföretag för 16 år sedan. Det företag som tog över den produkt jag jobbade med, sedan företaget jag jobbade på gått i konkurs. Och det om något var en enorm trygghet. Att veta att jag hade uppdrag till att börja med. Sedan har jag utvecklat mina tjänster. Och jag har aldrig en dag ångrat att jag gick från anställd till företagare. Lite skakig tillvaro ibland. Särskilt nu när jag varit borta under fyra år.

Men idag finns inget jobb som är säkert. Det visar inte minst den senaste veckans varsel på Volvo. Självklart ska det satsas på forskning och jag läser att regeringen med Jan Björklund i spetsen kommer att satsa mer pengar på högskolorna i Västsverige. (GP,BT)(Fast var fanns Högskolan i Borås på listan över uppradade lärosäten som kan få extra platser. Även Borås och Sjuhärad drabbas av varslen på Volvo.)

Med tanke på de skillnader som finns i grundläggande frågor ser jag det som svårt med samverkan över blockgränserna när det gäller att lösa problemen i samband med finanskris och varslen. Enligt en undersökning vill majoriteten av svenska folket att partierna samarbetar över blockgränserna. (DN)Men när den ena sidan vill göra konstgjord andning genom att pumpa in stödpengar medan den andra sidan vill byta ut till ett helt nytt hjärta, det vill säga göra en omstrukturering, för att kunna gå vidare, så blir det inte lätt med samverkan.

För övrigt kan rapporteras att igår var det Västsvensk folkpartikonferens i Falkenberg. Med intressanta seminarier och föreläsningar. EP-valet var en självklar fråga. Drygt 8 månader kvar till valet den 7 juni. En intressant föreläsning handlade om 80-talisternas inställning till livet och världen. Och hur man ska få dessa engagerade i politiken. Återkommer nog till denna fråga.

Inga kommentarer: