söndag 4 maj 2008

Även datorn har flyttat ut

Lite trädgårdsskötsel har jag åstadkommit idag. Tagit bort ogräs med kniv mellan plattorna. Ett riktigt slitgöra. Och klippt gräset. Fast det finns numera inte många grässtrån. Det är mest mossa.

Nu har jag i alla fall flyttat ut datorn. Sitter ute i grönskan och lyssnar på kyrkklockorna och fågelkvitter. Och en och annan moped som accelererar. Det är dock inte så jättevarmt. När solen går i moln så blir det riktigt kyligt. Men hur som helst så fungerar mitt trådlösa nätverk även ute. Även om det är lite svårt att se. Skärmen blänker.

Men inte mer än att jag kan läsa Tomas Gustafson(s) inlägg på Borås bloggportal. Jag blir riktigt förvånad. Han kommenterar en artikel i dagens DN där man skriver att bristen på åklagare är stor på grund av en ökande ärendeinströmning. Bland annat en stor ökning av bidragsbrott. Självklart är det inte ok att åklagarna inte får tillräckligt med resurser för att lagföra de brott som polisanmäls. Det som förvånar mig är att det är inte det, som Tomas i första hand angriper regeringen för, utan för att man jagar "vanligt folk" och därmed drar undan resurser för "vanlig brottsbekämpning". Jag undrar om Tomas menar att det är ok för "vanligt folk" att bidragsfuska. Anser han inte att det är ett brott. En märklig inställning i så fall.

Däremot har samme socialdemokrat i ett tidigare inlägg skrivit om att avvisningar till Irak inte bör göras. Där håller jag med. Men att bli socialdemokrat, som han föreslår, för att få igenom detta tror jag inte mycket på. Med tanke på alla de debatter jag hade med förra migrationsministern under mina år i riksdagen då socialdemokraterna bar ansvaret för avvisningar och utvisningar.

Jag blir mycket beklämd när jag läser att det dessutom är kristna man avvisar till Irak där kyrkor bombas och kristna förföljs. Även om det är illa nog att man avvisar dit över huvudtaget med tanke på hur instabilt landet är. Jag undrar igen vart humaniteten tagit vägen och om man verkligen följer lagen. I en artikel i SvD berättas om en man som varit 7 år i Sverige och som ska avvisas till Irak. Dessutom till Bagdad där han aldrig varit. Sverige har blivit kallt.

Kallt blev det ute också så jag tog min dator och flyttade in. Jag får väl sätta fart och ge mig iväg till tennisen. Ska göra lite administration innan.

I morgon ska jag trotsa alla vägarbeten och ge mig av till Göteborg för att hålla kurs. Ska bli spännande att se hur det är att bo mellan två rondellbyggen. I morgon startar ju rondellbygget vid infarten till sjukhuset. Ingen information har jag sett till i alla fall. Men jag har hört ryktas att man inte ska kunna komma ut på motorvägen den vägen. Få se hur det går.

Inga kommentarer: