tisdag 29 juni 2021

Borås fyller 400 år

 Vilken dag det har varit. Borås fyller 400 år och födelsedagen har planerats länge. Det blev inte riktigt


som var tänkt. Kronprinsessan var inte på plats i Borås utan talade via inspelad video. Några direktsända händelser som ambassadörsbyte och invigning av jubileumsparken som döpts av ungdomar från Sjömarkenskolan till Viskans park. Annat var förinspelat. Invigning av skulpturen Devils Whirls och mitt och Ulrik Nilssons inlägg om vad som händer efter födelsedagen. Där jag berättade om rättighetsmånaden som pågår 10 november till 10 december, internationella dagen för Mänskliga rättigheter. Och att Borås Pride firas i veckan. I Stadsparken träffade jag personer som jag träffat under pandemiåret men då bara på nätet.Nu träffade jag dem på riktigt.

Men redan innan själva firandet hände en del. Bland annat följde jag en uppmaning från P4 Sjuhärad att skriva ner ett minne från Borås. Valde dagen då jag flyttade till Borås. När nyckeln till nya huset inte fanns  där den skulle vara och vi fick åka och hämta mäklarens fru för att hon skulle hämta den men bilen var liten och jag fick inte plats så jag fick vackert stanna kvar hemma hos mäklaren som hann komma hem under tiden och undrade vem jag var. Kändes lite som i en film. Fick berätta detta live i radion. 

Sedan träffade jag goda vänner från Stockholm som jag inte träffat sedan före pandemin som var på genomresa i Borås. Visade bland annat demokratiutställningen och de imponerades av Borås egen utställning. Skulle ta med hem till Nacka. 

Efter lite vila hemma i trädgården blev det avfärd till Borås Arena och damfotboll mellan Elfsborg och


Brämhult. Första matchen med lite fler i publiken och hejaklack på plats. För första gången sedan pandemin. En historisk match som också blev en jubileumsmatch där jag och kommunfullmäktiges ordförande representerade Borås stad och fick kicka igång matchen. Mitt på arenan. Är väl enda gången jag får röra en boll på Borås Arenas stora plan. 

Det har verkligen varit en händelserik dag. Så nu är jag trött. 



Inga kommentarer: