fredag 16 september 2011

Hemma igen

Hemma igen. Med sol och blå himmel utanför fönstret. Inte kanske det bästa scenariot för att sitta inne och jobba men efter fyra dagars utflykt finns det en massa jobb att göra. Men först en summering av resan till Åland som blev mycket rolig och intressant. Det var tur att jag följde med och dessutom hittade rätt båt till slut. Även om det sistnämnda blev en svettig historia. Avslutningen på resan blev också rätt svettig. Danslektion i Chacha och rumba på båten tillbaka. Med Tony Irving. Fick också en egen privatlektion. På nära nivå.

Men däremellan hann vi med en rad studiebesök under de två dagarna. Jag har skrivit efter varje dag. Här och här. Så jag skriver inga detaljer här. Konstaterar bara att det var intressanta studiebesök som tillsammans gav en bra bild av hur Åland fungerar idag.

Mina reflektioner blir att det är en plats jag faktiskt skulle kunna tänka mig att bo på. Öppna landskap och nära till havet överallt. Lugnt och tryggt. Möjligen att det kanske skulle bli för lugnt för min del.

Men det ska bli spännande att se hur framtiden kommer att bli. I samband med att Nationernas förbund beslöt att Åland skulle vara självstyrande och demilitariserad del av Finland fick också Åland garantier för att de ska få behålla det svenska språket som modersmål. Hur det ska fungera i ett land som Finland där svenskan försvinner mer och mer. Vid det senaste valet i Finland gick ju också Sannfinländarna framåt. Dessa vill avskaffa svenskan överhuvudtaget. På Åland är det frivilligt att läsa finska i skolan och de flesta ungdomar åker till Sverige för att studera vid universitet och högskolor.

Med tanke på att befolkningen totalt är ca 28000 och ön består av 16 kommuner med 22 grundskolor måste man fråga sig hur skulle det fungera med en fullständig självständighet. Och om båtresorna till IMG_1581Åland skulle försvinna. Sjöfarten är ju en stor näring. Ska som sagt bli spännande att följa.

På bilden ses folkpartisterna som var med på resan. Men deltagare fanns med från andra partier också. Tack till de som anordnade resan.

Nu dags att ta itu med vardagen. Databas och kursförberedelser. Och i morgon har jag ett kommunuppdrag. Ska vara värd för middag med Volleybollspelare.

Inga kommentarer: