tisdag 26 oktober 2010

En vacker tisdagsmorgon

Snart går färden av mot Göteborg. Tur att jag fick mina vinterdäck påsatta förra veckan. För nu är det is på vägen. Men vackert är det. Dagens ärende är att besöka Entreprenörsdagen. Intressanta seminarier och föredrag. Plus att mingla runt och träffa massor av människor. Är där som representant för nätverket QVIM, för kvinnors företagande. Förra året var QVIM så kallad nätverkspartner. Är det även i år fast nätverket lever ett litet tillbakadraget liv på nätet och med nyhetsbrev. Men finns dock kvar och kommer förhoppningsvis att återuppstå. Det finns intresse för detta. Men det behövs också någon som finansierar. Få se vad det blir.

Sedan kommer veckan att gå i ett enda huj. Tre dagar kurs i Göteborg och möten på kvällarna.

Lite konstig situation just nu i lokalpolitiken. De gamla nämnderna sitter kvar till årsskiftet medans det blir ett nytt styre i kommunen redan nästa måndag. Eller för den delen är det i praktiken redan nu. Och läget kommer även i fortsättningen att vara lite speciellt med den valtekniska samverkan som gjorts mellan åtta partier för att lösa upp en låst situation. Ett spännande läge som kommer att kräva mycket respekt och ödmjukhet. Men som också ger utrymme för enskilda partier i oppositionen att driva egna frågor som skrivs i BT:s ledare idag. Och jag är inte orolig för att det inte kommer att finnas meningsskiljaktigheter mellan de styrande och oppositionen. Debatten kommer att finnas i fullmäktige men jag tror att tonen kommer att bli annorlunda. Mer respektfull. De som möjligtvis kan orsaka magont och huvudvärk i debatterna i framtiden är väl Sverigedemokraterna. Åtminstone har jag redan tidigare beskyllts för att "sådana som jag" har förstört landet och rent förtal har också förekommit från det hållet. Även om jag bär epitetet mångkulturalistisk predikant, som jag blivit kallad, med stolthet. Fast det kanske borde vara mångfaldspredikant.

Nu har solen kommit upp och lyster på granarna och rimfrosten glittrar i björken utanför fönstret.

Dags att bege sig västerut.


 

Inga kommentarer: