söndag 31 oktober 2010

En lugn söndag

Så var då vintertiden här. Redan mörkt ute. Men tidigare idag var det en härlig höstdag. En långpromenad gjorde susen och sedan städning av bilen (verkligen på tiden men i morgon ska den på service, så det var tvunget). Börjar kännas som att tillvaron blir lite normal igen. Efter i princip valrörelse i två år. Åtminstone ett och ett halvt. Först Europaparlamentsvalet, vars valrörelse startade hösten 2008 med utbildningar och nomineringar. Eftersom jag också var kandidat så blev ju den valrörelsen mer intensiv för min del. Sedan var det dags för nästa val. Nomineringar och framtagande av handlingsprogram. Dessutom en hel del jobb och roddandet av en tennisklubb. Och så skriva blogg förstås. Så veckans alla dagar har varit fyllda. En sådan här söndag som idag var det länge sedan jag hade.

Eftersom jag trodde att jag måste flytta möbler för kabeltv:ns skull (vilket visade sig inte behövas) så fick jag ändå ommöblerat i vardagsrummet. En mysig TV-hörna (än så länge utan TV) där jag kunde gotta mig i soffan med dagens alla tidningar riktigt länge. Läste bland annat en intressant artikel i GP om de sju dygderna. Som motsats till de sju dödssynderna. De sju dygderna som tas upp är tålamod (mot vrede), medkänsla (mot avund), generositet (mot girighet), måttlighet (mot frosseri), flit (mot lättja), ödmjukhet (mot högmod) och kyskhet (mot vällust). Det sistnämnda, kyskhet, kan tyckas lite ålderdomligt och reaktionärt. Men meningen är den att man ska veta vad man gör, med vem och att man inte utnyttjar någon för sina begär. Tänkvärt.

Dessutom ett långt telefonsamtal med en av mina gamla riksdagskollegor. Lite skvaller om hur det politiska läget är i våra respektive kommuner.

Och som sagt en lång promenad med kameran i högsta hugg. Ska lägga ut några av dem när jag kommit hem från tennisspelandet. Som ska pågå i två timmar. Är redan trött men det ska nog gå. Det är ju "bara" dubbel.

Morgondagen blir en lång och spännande dag. Bilen ska in på service och sedan första fullmäktiget för den här mandatperioden. Och om allt går som det ska blir jag vald till 2:e vice ordförande i fullmäktige. Ska bli ett spännande uppdrag.

Mot tennisen.

Inga kommentarer: