fredag 4 juni 2010

En blandad dag

Ännu en kväll som kan tillbringas utomhus. Har ätit den första färskpotatisen. Samtidigt som jag lyssnat till en fantastisk konsert av fågelkvitter. Ibland är tillvaron bara för underbar. Men samtidigt som jag själv har det bra finns det människor som far väldigt illa. Det är oerhört viktigt att stanna upp ibland och fundera. Och vara tacksam över att man bor i ett land som har haft fred i många år och demokratiska rättigheter som att få rösta i fria val och också få ha en egen åsikt. Och dessutom ha rätt att säga den.

Dagen som gått har jag mest ägnat åt att brottas med min databas. Jag vinner i alla fall. Vilket är tur. På tisdag ska den vara klar och jag har inte så mycket tid kvar. I morgon är det partiutbildning hela dagen och på söndag först kampanj i Falköping och Nationaldagsfirande i Borås på eftermiddagen.

Utanför min egen sfär har det dock hänt en hel del idag. Robin Söderling har gått till final i Franska öppna i tennis och Sd har kommit med ett märkligt uttalande. Förutom att moderaterna verkligen är LAS-kramare. Trots det leder de över sossarna i dagens opinionsmätning. Eller kan det vara därför.

SD har föreslagit att skolorna ska tvingas att anordna en skolavslutning i kyrkan om minst 10% av föräldrarna eller eleverna vill det. Så man inte glömmer psalmerna. En extra avslutning alltså. (SvD) Jag upphör aldrig att förvånas över förslag som kommer från det hållet. I övrigt verkar de inte direkt bry sig om det kristna budskapet. Att man ska älska sin nästa såsom sig själv. I alla fall inte om nästan kommer från något land långt borta. De har nog aldrig heller hört talas om den barmhärtige samariten. Jag har liksom aldrig fått deras negativa attityd mot invandrare att gå ihop med att de värnar kyrkan.

Men enligt den senaste opinionsmätningen, samma sak i flera mätningar dessutom, når de inte upp till riksdagsspärren. Så förhoppningsvis kommer de inte att ställa till det på riksnivå i alla fall. En mätning där för övrigt alliansen leder stort över de rödgröna. Och moderaterna är större än sossarna. Men som jag alltid brukar skriva. Det är den 19 september som gäller. Och mycket jobb återstår för att övertyga väljarna om att Alliansen måste få sitta kvar även nästa mandatperiod. Och att folkpartiet måste ha fler röster för att värna de liberala värderingarna i regeringen. (SvD) Jag ska göra vad jag kan.

Nu börjar myggen tycka att jag ska gå in. Så så får det bli.

Inga kommentarer: