söndag 14 juni 2009

Sen söndagskväll före tidig morgon

Egentligen har jag massor att skriva om men eftersom jag ska gå upp halv fyra i morgon bitti är det nog bäst att jag lägger mig och försöker sova. I morgon ska jag till Stockholm över dagen för att delta i ett seminarium om det urbana utvecklingsarbetet. Det vill säga integrationsarbete. Seminariet pågår egentligen i två dagar men jag stannar en dag. Har bokat tåg hem tio över sju i morgon kväll. Det vill säga med självplågartåget som innebär att man får sitta en timma i Alingsås i en bussvänthall där lyset släcks klockan tio. Bussen går halv elva. Men det får väl gå. Det ska bli ett intressant möte i alla fall. Alla kommuner som regeringen har utsett till att jobba med det urbana utvecklingsarbetet kommer. De är i alla fall inbjudna.

Egentligen skulle jag skriva både om dagens opinionsundersökning som visar att Folkpartiet liberalerna har gått rejält framåt. (SvD)Framgången i valet till Europaparlamentet med Marit Paulsen i spetsen har säkert påverkat. Även om jag alltid tar opinionsmätningar med en nypa salt. Åtminstone så här långt i förväg så är det ändå viktigt att ta vara på det positiva. Nu har Folkpartiet varit rätt mycket i fokus och väljarna vet om att vi finns. Det är viktigt att vi fortsätter att synas ända fram till nästa års val till riksdag och kommuner.

På riksplanet ser vår partiledare, Jan Björklund, till att vi syns. Bara idag finns han med i två artiklar om skolfrågor. Den ena handlar om att de som inte klarar godkända betyg i nian ska få gå ett extra år. Det är en viktig signal att det extra året är inom grundskolan. Att det är i grundskolan som grundläggande kunskaper ska inhämtas. Idag får de som inte klarar godkända betyg ändå börja gymnasiet fast då på det individuella programmet.

Den andra artikeln handlar om att om man fått godkända betyg ska man inte få går på komvux för att läsa upp dessa. Vad jag förstår ska det bli möjligt att ändå tenta av för ett högre betyg men inte delta i undervisningen. Vilket jag tycker är helt rätt. Det är trots allt skattepengar som används. Det är viktigt att gymnasieutbildningen bedrivs med allmänna medel och att de som inte klarat godkänt ska få en andra chans men det kan inte vara rimligt att alla ska ha en möjlighet att gå samma utbildning två gånger.

Det finns massor mer spännande händelser att kommentera idag men klockan är över elva och nu måste jag sova om jag ska orka upp halv fyra. Inte många timmars sömn. Fyra bestämt.

Till sist. Jag har i alla fall samlat ihop fyra stora Coop-kassar med papper och tidningar som ska slängas. Men det är ändå många papper kvar.

Inga kommentarer: