tisdag 30 juni 2009

Dagens slutrapport från Almedalen

Klockan är mycket men några korta rader hinner jag nog i alla fall. Innan Johan Blund kommer. Integrationsseminariet som jag tänkte gå på var flyttat till i morgon. Jag höll i stället på att hamna i LO:s mingel. Hade nog inte blivit insläppt. Vad gör man då med två timmar kvar till Jan Björklunds tal. Jo slår upp den lilla boken med alla aktiviteter i dag och tidsordning och kollar vad finns annat klockan 17. Ett mingel som man inte riktigt förstår vad det handlar om. När jag kommer dit handlar det om utbyggnad av E22 och en massa skåningar som vill propagera för sin väg. Jag konstaterar snabbt att väg som väg. Infrastrukturen är viktig och skapar arbetstillfällen i hela landet oavsett om vägen heter Riks40 eller E22. Kul att göra några nya bekantskaper.

Jan Björklunds tal var bra och inledningen var verkligen sådan att man reagerade. Berättelsen om den iranska unga kvinnan som hängdes på grund av att hon blivit våldtagen skapar många tankar. Att lyfta fram de mänskliga rättigheter är oerhört viktigt. Talet innehöll också en hel del om företagsamhet och så förstås skolan. Bland annat finns en retorisk analys av talet här.

Den efterföljande lättsamma utfrågningen av Lars Adaktusson och med medverkan av Göran Gabrielsson, imitatören, blev en lättsam underhållning.

Jag missade politisk allsång men åt middag med gamla riksdagskollegor. Jag får väl pröva den politiska allsången på onsdag då den lär återkomma.

Nu är det i alla fall sovdags för att orka en ny dag med nya seminarier och annat. Bland annat lär ett av seminarierna beröra kommunerna kring Borås.

Kan för övrigt berätta att jag hälsat i hand både med David Batra och Alexander Bard.

Förutom alla folkpartister jag träffat och luffare från Borås och västsverige och Ulf Olsson, kommunalråd i Borås.

Inga kommentarer: