lördag 13 juni 2009

Lite tankar en sen fredagskväll

Egentligen borde jag ha sovit för länge sedan. Gårdagskvällen i kommunfullmäktige har satt sina spår. Men eftersom alla personröster från EP-valet lagts ut på nätet idag i Excel-filer kunde jag självklart inte motstå frestelsen att göra pivottabell av det hela. För den som vill veta vad en pivottabell är kan jag erbjuda några timmars kurs. Hur som helst är det ett enkelt sätt att vända och vrida på data. För att se var mina röster kom från. Många kom från Sjuhärad men en hel del från olika håll i landet. Kan ha olika orsaker. Jag blev ju den bland de folkpartistiska kandidaterna som fick extra uppmärksamhet kring företagande. Men jag vet också att många känner till mig på grund av mitt engagemang i flyktingfrågor. Svaret får jag väl inte reda på. Men jag är helt nöjd med mina 378 kryss. Jag hade inte förväntat mig så mycket mer. Även om jag självklart gärna kunnat tänka mig att representera folkpartiet i Europaparlamentet. Nu blir det att ladda för riksdags- och kommunalval nästa år. Då blir det mer allvar.

Annars har jag idag varit på ett intressant seminarium med ett antal kommuner i Västsverige som gemensamt jobbar med olika frågor och gör jämförelser mellan kommuner. Anledningen till att jag var med var att det denna gång handlade om flyktingmottagning. Många intressanta frågeställningar dök upp. Som vi nog måste fundera över i vår integrationsgrupp. Att lyssna på hur andra löst olika problem är inte fel.

Nu är det nog i alla fall dags att gå och lägga sig. I morgon ska det bli röj av. Hemma alltså. Tror jag. Första lediga helgen på när jag vet inte när. Så jag ska ta det lite lugnt och göra det jag känner för.

Inga kommentarer: