söndag 15 februari 2009

Leveranser av olika slag

Jag undrar om de som har skrivandet som huvudsyssla också ibland råkar ut för att orden inte hamnar rätt och man måste börja om igen eller att det blir "tomtugg" när det egentligen inte finns något spännande att skriva om. Och hur man upplever att man alltid måste leverera intressanta reportage som någon vill läsa. I och för sig innebär väl de flesta jobb att man måste leverera men ibland kan man nog gömma sig bakom en rutinuppgift, som ändå måste göras, den dag men har sovit dåligt eller har problem av något annat slag.

Slut på funderandet. Till action så jag blir färdig med skrivandet och kan börja jobba. Med att skriva.

Idag finns det en hel del att kommentera.

Först kan jag väl konstatera att den ena av låtarna som gick vidare, Måns Zelmerlöws, var rätt. Eftersom jag inte är någon vän av hårdrock kunde jag ha klarat mig utan Heats låt. (SvD, DN)Men det var inte oväntat. Jag har förstått att det finns en många hårdrocksvänner i Sverige. Utan att ha hört alla andra låtar så känns det som om Zelmerlöws låt kommer att gå långt i finalen. Jag gillade den. Proffsigt genomförd.

Man kan väl säga att Måns levererade. Något som det svenska alpina landslaget inte har gjort under VM. (SvD) Inte en enda seger. Förhoppningsvis blir det bättre till nästa år då det är OS. Och det finns ju skidor på längden och med gevär att hoppas på. Apropå detta med skidskytte. Det har ju blivit en populär gren på senare år. Jag har vetat om att den funnits sedan jag var riktigt liten. Min pappa höll på med sådant. Men på den tiden var det nog inte många som visste att den grenen fanns.

Tillägg: Nu har Helena Jonsson verkligen levererat i skidskytte genom att vinna. Stort Grattis

Jaha nu har jag klarat av tävlingarna.

Ja. Det förstås det finns ju en annan ständigt pågående tävling. Den mellan de olika partierna om vem som ska ha makten efter valet 2010. Tyvärr är det fel lag som leder just nu. (SvD) Men det är långt kvar (ganska långt i alla fall) till målet och det är målgången som räknas. Som alltid är det glädjande när folkpartiet gör små skutt framåt. I dagens opinionsmätning 1 %. Men det vore förstås önskvärt med lite längre kliv. Och det är väl inte omöjligt. Det är många som inte ved vad de tycker än. Hela 16 %. Även om regeringen levererat en hel del av det man tänkte före valet, så kan det nog göras mer. Och just nu är mycket på gång inom skolans värld men också när det gäller integrationen. Två områden som styrs av folkpartistiska ministrar. Ett exempel är beslut i riksdagen som kommer nästa vecka om en ny betygsskala. Läs mer.

Mer leveranser. Av mer negativ art. Att kalla nedklottring och vandalisering av tunnelbanevagn som konst har jag svårt att förstå. En elev från konstfack har just gjort detta som sitt examensarbete. Jag är nog benägen att hålla med kulturministern som tycker att detta inte är konst utan just vandalisering. Nog har det levererats ett examensarbete alltid men inte något som i alla fall jag tycker gagnar kulturen. (DN)

Nej nu får nog jag se till att jag levererar lite själv. Lite inbjudningar till nätverksträffar med QVIM. Och lite till.

Inga kommentarer: