onsdag 15 november 2017

Jag kandiderar till riksdagen igen

Elva år har gått sedan jag fick packa ihop mina papper och saker och lämna riksdagsarbetet. Det var ingen rolig dag men snart var jag engagerad i kommunpolitik igen och under de år som gått har jag varit med och påverkat Borås kommunpolitik en hel del. Nu känner jag det är dags igen att kandidera för ännu en mandatperiod i riksdagen. Jag har mer att ge.
När mänskliga rättigheter sätts åt sidan och samhällsklimatet blivit allt hårdare behövs motkrafter. Jag vill vara en sådan motkraft. Frihet, valfrihet och trygghet är mina värdeord.
Människor måste ha frihet att leva sina liv som de själva vill så länge inte någon annans frihet begränsas. En frihet är att ha ett jobb. Det behövs bra villkor för företagande. Väl fungerande och växande företag skapar jobb och ökade skatteintäkter. Detta ger möjlighet till en bra skola och gamla och personer med funktionsnedsättning får goda livsvillkor. En annan frihet är att få älska och umgås med vem man vill. Hbtq-personers rättigheter måste förbättras. Flickor och pojkar som lever i hederskulturer måste få sina rättigheter att leva sina egna liv utan kontrollerande omgivning. LSS måste åter bli som det var tänkt. 
Med de utmaningar som samhället står inför idag måste också civilsamhället vara delaktig i samhällsutvecklingen.  
Kort sagt. Mänskliga rättigheter måste alltid råda.
Idag börjar den rådgivande omröstningen till valet. Jag lämnade kvar en sak i förvar hos en riksdagskollega när jag lämnade riksdagen, en tulpanvas. Det är dags att återta den. 

Inga kommentarer: