torsdag 18 oktober 2012

Viktigt att synliggöra ideellt arbete

Länge sedan jag skrev. Men tiden har rusat fram. En blandning av jobb och möten. När kvällen kommer så har jag varit trött. Fast egentligen har det inte saknats ämnen att skriva om. Några längre resor har det dock2012-10-12 19.52.01 inte varit. Grästorp och Göteborg har varit resmålen sedan jag senast skrev. Igår klarade jag dessutom av både Herrljunga och Ulricehamn.

Dagens kommunfullmäktige gick ganska fort. Även om några trodde det skulle gå ännu fortare. Viktigt ändå att det blev några inlägg kring så viktiga dokument som välfärdsbokslutet och Borås vision 2025.

Idag skulle min mormor fyllt 112 år om hon levat. Men hon har varit död sedan många år. Men hon finns med mig ofta ändå. Hon var den som lärde mig mycket om ideellt arbete. Den samhällsuppgift som ideella föreningar och organisationer gör är viktig och måste lyftas. Jag har motionerat till Borås kommunfullmäktige att Borås bör införa det man kallar Överenskommelsen. Det innebär att det offentliga gör en överenskommelse med olika ideella organisationer om vad som är vars och ens ansvar. Ute i organisationen har motionen mötts positivt. Men sedan vet jag inte vart den har tagit vägen. Hoppas arbetet kommer igång så snart som möjligt.

Flera kommuner har redan tagit fram sådana överenskommelser. Och Västra Götalandsregionen är på gång att ta fram en sådan överenskommelse. Jag kommer att vara delaktig i denna som representant från Sjuhärad. Den här gången inte som politiker utan som representant för det  man kallar den sociala ekonomin. Det vill säga de ideella organisationerna i Sjuhärad. Med i arbetet är representanter från regionens politiker och övriga regioners sociala ekonomier liksom representanter från några råd. 2012-10-12 20.52.38

Det ska bli kul att få vara med i arbetet. Och vad är lämpligare än att skriva detta. På min mormors födelsedag.

Lite näraliggande är också jobbet med Medborgardialog. Arbetet med att ta fram principer hur kommunen ska jobba med Medborgardialog har kommit igång.

Men nu är det kurs i Excel i morgon igen och på kvällen blir det My Fair Lady.  Lördagen ägnas åt Folkpartimöte. Men på lördag kväll ska jag ta det riktigt lugnt.

Bilderna från Alingsås in light som jag besökte för några veckor sedan. 

Inga kommentarer: