lördag 20 november 2010

Lördagsmorgon

Den senaste veckan har rusat i snabbtågshastighet (om tåget går förstås). Kurser och annat jobb. Dessutom träning i apparaturen inför det första kommunfullmäktigemötet. Ett möte som i och för sig gick ganska fort och utan incidenter.

Sitter nu i min myshörna med nya TV:n och tittar just på ett inslag som handlar om en tysk utställning om Hitler och nazismen. Utställningen visar hur det kunde bli som det blev. Något att ta lärdom av idag. Idag är det inte i huvudsak judar som är de som påstås inte höra till "gruppen", utan muslimer. SD framför gång på gång sin misstro mot muslimer. De inkluderar alla utan urskillning. De skiljer inte på islam och islamism. Och många går på deras argument. Vi måste se upp så det inte går åt samma håll som i Tyskland. Självklart är det viktigt att motverka islamism och terrorism. Men de allra flesta muslimer är inte terrorister utan "vanliga" människor. Och de allra flesta som bor i Sverige har jobb och betalar skatt och bidrar till det svenska samhället. Att försvara alla människors lika värde är något som ständigt måste upprepas när andra krafter säger att en del är för mer än andra.

Ska försöka bli lite mer aktiv på bloggen. Tiden räcker inte till riktigt. Särskilt inte när två timmar per dag går åt till resor. Tur att det inte är varje dag jag åker till Gbg.

Men nu måste jag ut och skotta. Som jag nog skrivit tidigare bor jag på Borås mest välplogade gata. En stor vall måste bort innan jag kan komma ut med bilen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Anne-Marie, jag ser det är liten omsättning på din blogg och antar du inte misstycker ?

Citat:
"Att försvara alla människors lika värde är något som ständigt måste upprepas när andra krafter säger att en del är för mer än andra."

Vi har haft temat förut.
Och jag antar fortfarande att du förväxlar "värde" med "värdighet" (dignity, Würde) ?

Vad kan vi köpa för vårt "lika värde" ??
Varför låser vi in en del människor då de har gjort något brottsligt och varför ger vi bättre utbildade bättre jobb och/eller bättre lön ?
Varför utbildning överhuvudtaget ?
Om alla nu har "lika värde" oavsett levnadsvandel och utbildning ?

Respekterar jag inte "allas lika värde" när jag enbart bryr mig om min egen familj och dess eventuella problem ? Bör jag inte bry mig lika mycket om alla människor på denna planeten ?
Hos dig märker jag ju en viss avoghet mot SD och får känslan att du inte inkluderar dem i "allas lika värde"-klubben ?

Ett "allas lika värde" KAN möjligen tänkas gälla i idealfallet av ett samhälle med "oändliga resurser" ?
Men om vi inte har "oändliga resurser" så måste vi göra prioriteringar och därmed negligera "allas lika värde" !!!
Som t.ex. på demensboendet i Piteå ! Där de boendes "lika värde" väl kan betvivlas !
Eller vill Piteå kommun bara jäklas med de där boenden ?

Av ett tillfälle (?) halkar jag in på Piteå-tidningen och läser:
"Mångfaldsdagen i Piteå på söndagen blev en manifestation för allas lika värde."
Så det var nog bara för att jäklas ! Eller glömde man att nämna att "allas lika värde dock ej gäller för dementa" ?

Sedan en praktisk detalj. Hur sorterar man ut dem som ska till himlen respektive helvetet när jordelivet är över ?
Om alla kandidater ändå har samma värde oavsett begångna missgärningar ? Blir det lottdragning ?

Tjalle, bekymrad