tisdag 8 december 2009

Mycket som händer

Nu har det gått en vecka sedan jag slutade mitt halvtidsjobb med kvinnors företagande. Jag hoppas verkligen att det blir en uppföljning under våren. Sverige behöver fler företagare för välfärdens skull. Det finns en enorm potential bland kvinnorna för att bidra till detta. Den erfarenhet jag fått under det år jag jobbat med kvinnors företagande är att kvinnorna behöver lite extra pushning för att komma igång men sedan är det inte skillnad om ett företag drivs av kvinnor eller män. Så stimulans och stöttning av kvinnors företagande behövs även i fortsättningen. Men det behövs också förändringar, förbättringar och förenklingar för småföretag. Där har regeringen gjort för lite. Till och med försämrat. Kraven på nya kassaregister är ett sådant. Även om förslaget fanns redan på förra regeringens tid så har den lagen ändå genomförts av den nuvarande regeringen. Visst är det viktigt att de svarta pengarna försvinner men jag tror att de som vill tjäna svarta pengar ändå lyckas med det. Och då har en rad seriösa företag påtvingats onödiga dyra kostnader.

Just nu så är det mycket annat som händer så jag hinner inte sakna jobbet med kvinnors företagande. En databas som ska kompletteras och de politiska mötena är ännu inte slut för året. Ett kommundelsnämndsmöte och ett fullmäktigemöte kvar innan julen kan göra sitt intåg. I kväll ska jag vara med i Radio Sjuhärad och diskutera högerextremism. Min närvaro krävs också på några julavslutningar i tennisklubben.

Sedan börjar det bli dags att planera för valet. Jag tänker göra en personvalskampanj till riksdagen. Jag kände mig inte färdig med riksdagsarbetet när jag lämnade riksdagen. En period till skulle vara roligt. Jag känner att jag har med mig mycket större erfarenhet den här gången, både från det tidigare riksdagsarbetet men också från arbetet på hemmaplan. Och då handlar det både om det politiska arbetet och till exempel jobbet med kvinnors företagande. Frågor som jag tänker fokusera på är företagande och integrations- och flyktingfrågor.

Nu dags att kasta sig över databasen.

Inga kommentarer: